Is het normaal om haar te verliezen op je 16e?

Ik ben 16 jaar en ik verlies tegenwoordig best veel haar ik weet dat het normaal is om 100/150 haren per dag te verliezen, en nu begon mijn moeder dat het lijkt alsof mijn haar wat dunner is.
Dus vroeg ik me af is het normaal dat ik zoveel haar verlies? en kan ik er iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een tijdje haaruitval gehad door vitamineB gebrek.
Toen ik vitamineB complex ging gebruiken stopte het haaruitval na een maand.
Ik schrok me rot,ik heb heel lang haar en ik was echt bang dat ik geen haar zou overhouden zo erg was het.
Dus:kan ook door vitamine gebrek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een keer de helft van mn haar kwijt geweest.en dat kwam door stress. Tis gelukkig aan gegroeid

Antwoorden (4)

Haar uitval is vooral in de overgang van winter naam zomer normaal. Overigens is 100/150 haren per dag niet veel omdat je zonder het te merken heel veel haren verliest. Er bestaan overigens wel ziektes die voorkomen door stress of andere dingen waar je kale plekken van kan krijgen en uiteindelijk helemaal kaal van kan worden. Als dit zo is (dat je na een tijd kale plekken krijgt) zou ik zo snel mogelijk naar de dokter gaan. Dat zou betekenen dat je last hebt van Alopecia areata. Zoek maar eens op.

Toegevoegd na 28 seconden:
van de winter naaR zomer*

Toegevoegd na 1 minuut:
Alopecia areata betekent pleksgewijze kaalheid. Dit is een ziekte van de haarwortels. De plekken waar de haarwortels zijn aangetast zijn in de regel rond of ovaal. In de plekken vallen (vrijwel) alle haren uit, terwijl de huid eromheen een normale haargroei toont. Het gevolg is dat er één of meer kale gebieden ontstaan. Alopecia areata kan beperkt blijven tot de hoofdhuid, maar soms ook elders op het lichaam voorkomen.

HOE ONTSTAAT HET ALOPECIA AREATA?

De precieze oorzaak van alopecia areata is onbekend. Als oorzaak van alopecia areata wordt gedacht aan een stoornis in het afweermechanisme van het lichaam, de immuniteit. De afweer is als het ware ontspoord en richt zich niet tegen infecties van buitenaf maar tegen het eigen lichaam, in dit geval tegen de haarwortels. Men denkt dat alopecia areata van immunologische oorsprong is. Dit vermoeden wordt versterkt doordat gebleken is, dat patiënten met deze ziekte verhoudingsgewijs iets vaker lijden aan andere ziekten die gepaard gaan met stoornissen in het afweersysteem. Dit kunnen sommige schildklierziekten, vitiligo (witte plekken op de huid), of bepaalde vormen van bloedarmoede zijn. Daarnaast spelen erfelijke factoren mogelijk een rol.

Of spanningen en teveel stress alopecia areata kunnen uitlokken of verergeren is niet bekend. Waarschijnlijk spelen deze factoren slechts een ondergeschikte rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!! ik ga het gelijk opzoeken!
Ik ben ook 16 en heb nog nooit gehoor van dat op deze leeftijd haaren uitvallen. Je kan kijken of je laatste weeken iets anders gebruikt zoals shampoo, condisiner of medisceine. Het kan ook aan stres of door verkeerde hormonen. Als je je veel zorgen maakt zal ik als ik jouw was even langs de huisarts gaan die kan je daarmee verder helpen. Veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest tegelijkertijd schrikken en lachen toen ik naar jouw spelling keek! Helemaal niet gemeen bedoeld trouwens hoor, het viel me gewoon op :) Was dat expres?
Het kan gebeuren dat jongens als ze rond de 18 zijn, hun haar wat meer haren verliezen en het haar dunner wordt. Het gebeurde ook bij mijn broer. Helaas, voor zover ik weet, kun je er weinig tegen doen.
Sccs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan ook een gevolg zijn van streng lijnen en dan vitaminen tekort krijgen.zoals de B vitaminen
Genetisch kan het ook zijn.maar 16 jaar is wat jong