Heeft het effect als je je haar gewoon wast met water

Ik heb last van vet haar, dus ik was het nu om de 2 dagen, maar ik ga nu elke dag naar het strand en was me haar niet, (gewoon de sproeier eroverheen) dus het gaat nu zo: wassen, met water, met water, wassen. Heeft het gewoon afspoelen van mijn haar effect op het vette haar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.9K
bamibal
11 jaar geleden
Je spoelt in ieder geval het zand en stof eruit, dus je haar wordt wel schoner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alleen water wordt je haar toch alleen nat en niet schoon?
Dat is in ieder geval mijn ervaring als ik na het douchen mijn haar kam als ik het niet heb gewassen.
Het voelt dan ook stugger.
Ik was mijn haar 1x per week en dat is genoeg,elke dag wordt je haar wel vetter van omdat je de talgkliertjes teveel activeert)dat heb ik tenminste gehoord van de kapper.
Maar alleen water lijkt mij niet echt fris hoor.

Antwoorden (12)

Het haar en de hoofdhuid worden er niet schoner van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe vaker je het wast, hoe sneller het vet wordt.
probeer eens in de vakantie bijvoorbeeld een paar weken je
haar niet te wassen, alleen maar met water te spoelen en dan
na 2 a 3 weken weer een keertje wassen : een wereld van verschil.
let op dat je niet hele agressieve shampoo gebruikt.
als je vakantie viert aan zee, wordt je haar gebleekt en droogt het uit door zout water, dat helpt ook al !
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik een goed antwoord. Juist door veel wassen met shampoo verstoor je het natuurlijk evenwicht. Hetzelfde geld ook voor te vaak douchen met zeep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, *haelenaar - mensen die wat ouder worden krijgen een drogere huid en het advies niet té royaal met zeep te zijn ! :)
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Mijn huisarts adviseert altijd om zo weinig mogelijk zeep en shampoo te gebruiken. Je haren 1x per week met shampoo wassen is meer dan genoeg.
Snuffel
11 jaar geleden
+
Met heet water spoelt het vette er wel een beetje van af. Met koud water niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had vroeger altijd last van roos en vet haar, ongeacht welke shampoo ik ook gebruikte.

Op een gegeven moment kwam ik tot de overtuiging dat al die chemische rommel in die shampoo`s niet gezond is.

En ik stopte radicaal met shampoo en waste mijn haar voortaan elke dag alleen nog met gewoon warm water onder de douche.

Binnen een paar maanden waren alle problemen met roos en vet haar volledig verdwenen...!!

Dus naar mijn idee en ervaring heeft het een positief effect om je haar alleen nog maar met water te wassen.

Voor mij geen shampoo meer!!!
Wil het gratis niet hebben!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie jij er dan ook uit als 'Conan the Barbarian'? Ik vraag me wel af hoe het er dan uitziet. Wel netjes? (Ik heb gewoon een kantoorbaan waar ik er gewoon verzorgd uit dien te zien.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je daar maar geen zorgen over. Ik ga nooit ongewassen de deur uit. Zie er netjes en verzorgd genoeg uit om achter elk bureau in willekeurig welk bedrijf dan ook, plaats te nemen als directeur! Alleen zonder shampoo en aftershave! In sommige kantoren, met name op afdelingen waar veel vrouwen werken, stinkt het als in een parfumeriezaak.
Daar zou ik niet willen werken!!
Kristal
11 jaar geleden
Een ervaringsdeskundige! Daar hebben we wat aan. +1
Snuffel
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Conan : chapeau voor deze reactie! Al die chemische walmen door elkaar zijn gewoon ver-schrik-ke-lijk. Vraag me af waarom sommige mensen zich zo overvloedig parfumeren. Als je nu fris gewassen bent en je hebt niks te 'verbergen', waartoe dient het dan ?
Ik gebruik zelfs nooit deo en ik ruik nooit onfris. Ik moet bijna overgeven als het vliegtuig vol stroomt met vrouwen die zich in de tax-free-shop hebben volgespoten met al die geuren. Ik gebruik nooit zeep, behalve voor de handhygiëne.
Mijn haren krijgen een beetje shampoo omdat ik ze niet krijg uitgekamd.
Voor de rest kan jezelf schoon spoelen met water niet verbeterd worden door geen enkele zeep en ben ik van mening dat vrouwen/mannen niet meer sexy worden door gebruik van al die chemische brol.
Kristal
11 jaar geleden
Hm Madamesam, ik vind dat ik het eigenlijk met je eens moet zijn... maar ik hou zo van heerlijke geuren... Geen walmen hoor maar een prettige bescheiden geur... heerlijk !
;-))
Vergelijk het met borden met etensresten afspoelen. Met koud water krijg je het grofste vuil eraf. Met warm water krijg je ook het vet eraf. En met afwasmiddel (vergelijk shampoo) gaat het vet er sneller af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Borden gaan niet meer vet produceren als je ze wast. Je hoofd wel.
De shampoo van de aldi voor vet haar werkt bij mij heel erg goed, ik heb namelijk hetzelfde probleem. Te veel wassen is ook niet goed voor je haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wassen met water zal niet zoveel effect hebben, je spoelt hiermee het zand en zout uit je haren wat prima is. Het iedere dag zwemmen in zeewater daarentegen zal een gunstig effect hebben op je vette haren hebben. De meest voorkomende oorzaak van vette haren is namelijk niet geheel uitgespoelde shampoo en conditioners en andere stylingproducten. Zout (o.a. uit zeewater) zuivert juist. Het haar zal door de zon en het zeewater wel stugger, droger, lichter van kleur en mogelijk minder aangenaam ruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het vuil blijft namelijk gewoon nog in het haar zitten.
Je kunt het beter 1 keer per week met shampoo wassen, dat is al voldoende wil je niet te vaak shampoo gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom mensen beweren dat te veel wassen slecht is voor je haar. Je haar is namelijk dood en shampoo maakt dat echt niet erger. Wat wel is is dat shampoo erg slecht is voor je hoofdhuid. En je je hoofdhuid als waren verslaafd maakt aan wassen. Maar als je dat erg vind dan zou je ook niet elke dag je lichaam moeten wassen want daar zit precies de zelfde rotzooi in. SLS of SLES. Nu ik dit zo lees kom ik toch wat onaardig over sorry daar voor. Ik begrijp je probleem met vet haar. Maar heb zeker wat tips. Waar je op kan letten is of er in je shampoo en of cremespoeling siliconen zitten. Die maken je haar vlug vet en dat is nou net niet wat je wil. Zeker in een shampoo een dikke no no. Om het je makkelijk te maken staan ze in allemaal moelijke namen op je flessen shampoo en cremespoeling geschreven. Let op cone of xane. Maak je geen zorgen je hebt echt goedkopen merken zonder dit. Als je wil kan ik je wat merken sturen. Verder kan je ook zonder shampoo wassen dat heet dan co-only. Het klinkt een beetje raar maar ik heb het zelf 4 weken uitgeprobeerd om het te testen en je haar word er echt gewoon zuiver van. Wel moet je even goed de uitleg lezen. Maar heb er een filmpje van bij gedaan. Wassen met water werkt ook maar dan moet je wel echt je best doen met je vingers. SLS zorgt er voor dat het zo er uit gaat dat doet water niet. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met water spoel je het ergste vuil wel uit je haar. Loszittend zand ook, lijkt me. Maar het ontvet het niet. Op een gegeven moment gaat het toch een beetje kriebelen, lijkt me?

Gewone shampoo stript je haar van vuil en vet. Je houdt een kale haar over. Zoals inmiddels bekend, niet erg goed (ook niet slecht, hoor) voor je haar en inderdaad: hoe vaker je was met gewone shampoo: hoe sneller vet het weer wordt. Altijd verzorgende conditioner gebruiken bij deze shampoos (zodat er weer een beschermlaagje over ja haar komt)!

Shampoos zonder sulfaten (zoals te koop bij The Body Shop bijv.) wassen in principe minder goed schoon dan de gewone shamoos. Daar merk je niets van. Het is schoon, maar er blijft een heel klein beetje vet over rond het haar, dat je haar beschermt. Nogmaals: hier merk je niets van. Een conditioner is eigenijk niet eens nodig, maar kan wel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een klein scheikundig proefje doet en je gooit water en vet bij elkaar in een bak zie je dat het water zich scheid van het vet.

Water mengt niet met vet.

Hoe dan wel?

Je hebt dan zeep nodig, een basisch schoonmaakmiddel.
Hierdoor word het vuil uit je haar weg gehaald en het vet opgelost waardoor het vet mee weg spoelt met het water.

Dus een beetje shampoo kan geen kwaad ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet op te lossen. Als je met heet water je haar wast en het daarna afdroogt, dan komt er echt wel wat vet in de handdoek.
Shampoo is niet natuurlijk. Als je stylingproducten en serums en siliconenrijke conditioners gebruikt moet je het wel met shampoo eruit wassen.
Anders puur natuur zou water echt genoeg moeten zijn.
Wassen is slecht voor je haar. Niet te vaak doen. Lees de haartips van Anna Nooshin er maar eens op na.