is het kankerverwekkend om een haartje uit een moedervlek te trekken?

ik heb wel eens gehoord dat dat kankerverwekkend is, maar ik vroeg me af of dat waar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het is op zich niet kankerverwekkend wanneer je 1 haartje verwijderd uit een moedervlek.Maar wees heel alert wanneer je last hebt van die moedervlek (jeuk,bloeden,hard haartje dat steeds terugkeert ),ga dan naar je huisarts en laat de moedervlek verwijderen.Dus blijf niet aan de gang met het verwijderen van haartjes in een moedervlek,maar laat het uit voorzorg verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind het een goede vraag. Want ik heb het zelf ook gehad, mij hebben ze als tip gegeven.

Als je een haartje in of op je moedervlek hebt en je hebt er last van, trek hem er niet zelf uit. Ga naar de huisarts en vraag of ze hem willen verwijderen. Anders kun je er kanker mee op lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kankerverwekkend is het niet, maar je kunt beter niet teveel rommelen aan een moedervlek. Gewoon de haartjes afknippen.
Ik noem het altijd mijn heksenharen, ik heb een moedervlek precies op de zijkant van m’n kin (als ik van het hoekje van m’n lip precies naar beneden ga op de rand van m’n kin), en als ik ze niet knip komen er eerst van die stekels tevoorschijn, later worden ze wat ‘zachter’ en gaan ze hangen, maar meestal heb ik ze dan allang gesnoeid ;-)
Maar echte moedervlekken, daar moet je niet teveel mee rommelen, dus liever ook niet haren epileren daar. Ook omdat het risico dan bestaat dat je in/onder de moedervlek ontstekingen krijgt.
(Overigens: het zijn meestal de aangeboren moedervlekken waar haren uit groeien, die zijn het meest onschuldig wat betreft ontsporingen richting iets kwaadaardigs.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is onzin: door een haar uit te trekken krijg je geen kanker.

Maar:
Het is wel mogelijk dat een moedervlek zich tot kanker ontwikkelt, waardoor de vlek gaat irriteren en je denkt dat die haar (die daar al jaren woont) dat veroorzaakt.
Het is daarom wel verstandig om met een moedervlek die veranderd, langdurig jeukt, of anderszins opvallend gedrag vertoond naar je huisarts te gaan.