Ga ik snel kaal worden?

Ik ben 22 jaar en heb nog steeds een stevige bos haar. ik heb wel al heel mijn leven vrij dun/licht haar. Mijn haarlijn is misschien een klein beetje teruggetrokken maar niet opvallend veel. ik gok op max een centimeter op enkele jaren.

Mijn vader was rond mijn leeftijd al serieus kalend.
Wilt dit dan zeggen dat ik geluk heb gehad en het een generatie overslaagt of zo ?

Of mag ik niet te vroeg blij zijn?

Ik pieker er veel over en hoop geluk te hebben en nog vele jaren met veel haar te mogen rondlopen...

Klein detail nog: mijn haar lijkt wel een heel pak trager te groeien dan vroeger. is dat het begin van kaal worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Helaas heb je geen foto van jezelf in je avatar, maar ik maak uit je tekst op dat je (licht)blond bent. Blond haar is inderdaad beduidend dunner dan donker haar ; dat is echter niet zozeer de hoeveelheid haren, integendeel, maar de dikte van de haren zelf.
Echter, in de praktijk worden blonde mannen juist minder snel kaal ; niet alleen omdat het niet opvalt, maar omdat ze dus meer haren per vierkante centimeter hebben. Bovendien valt het door de kleur minder op.

Het groeitempo van je haar wordt bepaald door de maximale haarlengte en zaken als je dieet, doorbloeding van je hoofdhuid , voeding, medicijngebruik en dergelijke. Of het ook daadwerkelijk langzamer groeit, zou je over een langere periode moeten nameten. Ongeveer 1 cm in de maand is normaal.

Uiteindelijk wordt kaalheid bepaald door het testosteron-gehalte, dat inderdaad ook deels erfelijk is- maar je kunt het ook van moederskant erven, en als daar de mannen veel later kaal worden, kun dat dus ook prima je deel zijn.

Het begin van kaal worden zijn de inhammen bij je voorhoofd, en later een klein plekje op je kruin dat zich uitbreidt. Komen die bij elkaar, dan kan dat resulteren in een scheiding zo breed als je handpalm.

Niemand kan vanaf hier iets over de progressie zeggen, maar ik zou me er eerlijk gezegd niet teveel zorgen over maken. Een blonde kop ziet er ook met dun haar en lege plekken veel minder kaal uit dan een donkere.

Ter illustratie : Mijn (blonde) vader had op zijn 20e ook al zo ongeveer zijn eerste inhammetjes, en begint NU eindelijk ook een klein kaal plekje in het midden te krijgen ; verder heeft hij nog steeds een acceptabele kop met haar. (Hij is tegen de 70).
Mijn donkerharige man had tot diep in zijn 20e een hele, hele dikke bos zwart haar, maar is inmiddels (al sinds zijn 40e) eigenlijk zo goed als kaal. Staat hem trouwens prima hoor ; stukken netter dan dat wijvenhaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Proest!!! "dat wijvenhaar"
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blonde inhammen vallen lang niet zo op als donkere ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie: ik heb bruin haar, je hebt waarschijnlijk de blonde conclusie getrokken doordat ik zei "licht haar" maar daar bedoelde ik dus het gewicht mee! :) Verder wel bedankt voor je erg uitgebreide antwoord. Ik denk ondertussen dat ik me inderdaad weinig zorgen hoef te maken. Ik heb nu al wat minder haar dan pakweg 4 jaar geleden, maar voor het zelfde geld loopt het nu helemaal zo'n vaart niet meer en ga ik makkelijk de 40 in zonder al te veel haarverlies. Of misschien ben ik binnen 5 jaar zo kaal dat ik alles af doe. Who knows :o) nu ik eventjes nadenk: ik heb qua uiterlijk eigelijk bijna alles van mijn moeders kant mee... en mijn opa langs moeders kant heeft nog lang haar gehad :) en de broer van mijn moeder heeft ook nog al zijn haar en is een eind in de 40! *gerustgesteld*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (3)

Als je nu "nog steeds een stevige bos haar" hebt, dan heb je toch niet te klagen ? daarna zeg je "vrij dun/licht haar"... betekent dit dat je vrij dun, licht haar in een stevige bos op je hoofd hebt ?
Klinkt een beetje tegenstrijdig.

Ik denk dat je gewoon blij moet zijn met die bos haar die je hebt, je vader heeft dus ander haar.

Maak je niet zo'n zorgen, er zijn genoeg mannen met weinig haar die het dan maar scheren en er daarna nog nooit zo goed hebben uitgezien: sexy ...:)

Ik denk niet dat je snel kaal wordt, als we naar het voorbeeld van je vader kijken die al serieus kalend was op jouw leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het klinkt inderdaad tegenstrijdig... ik bedoel gewoon dat ik al heel mijn leven dun en licht haar heb, maar wel veel :) vooral als het gewassen is, is het een stevige bos haar maar wel heel licht, het minste zuchtje wind en het ligt de andere kant op :').
Dat is iets wat je(rustig?) moet afwachten,als het in de familie zit dan heb je wel meer kans.En je ben wel erg jong om nu al kaal te zijn.Maar 1 troost heb je,je vader is ook aan de vrouw gekomen.
Het beste hoor,en ik zou mij niet te veel zorgen maken,als het zo is doe je er toch niets aan.
11 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je haargroei (of -uitval) in zoverre genetisch is bepaald, dat je 'erft' van de vader van je moeder. Dus niet naar je vader kijken en niet naar je opa aan vader's kant, maar juist aan moeder's kant.