hoe kan het dat kinderen vaker last hebben van luizen dan volwassenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)

Antwoorden (5)

Kinderen ravotten wat vaker in minder hygienische ruimten/omstandigheden dan volwassenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar nog geen 100 jaar geleden waren er ook luizenplagen die het iedereen betrof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft niets met hygiene te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luizen komen juist op schone haren af
kinderen komen veel meer in lichamelijk contact met andere mensen, dan volwassenen. spelen op school, jassen, die naast elkaar aan de kapstok hangen etc.

volwassenen hebben dit minder, waardoor de overdracht van luizen minder snel gaat.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Is dat zo? Mijn jas hangt vaak aan de kapstok tegen jassen van collega's aan. Zowel in de sportschool als bij mijn roeivereniging hangt mijn jas vaak direct naast jassen van onbekenden. Dit gebeurt ook als ik elders roei, bijvoorbeeld voor een wedstrijd; dan hangt mijn jas in de kleedkamer van een andere roeivereniging tussen jassen van volslagen onbekenden. Ook in een café hang ik mijn jas regelmatig aan de kapstok. Hetzelfde doe ik in het Filmtheater. In het theater of bij evenementen is vaak een garderobe, met mensen die je jas aannemen en je in ruil een stuk plastic geven met een getal erop. In zulke garderobes hangt mijn jas ook tussen de jassen van volslagen onbekenden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
dat kan. dan loop jij, als volwassene dus ook meer risico. ik hang zelf mijn jas op het werk in mijn locker, in een restaurant meestal over de stoel, en op de sportschool gaat hij ook weer in een kluisje. stoeien ed, dat veel kinderen met elkaar doen, doe ik niet met mijn vrienden. alleen nog met mijn vriendin :)
Luizen lopen niet echt over via jassen of door onhygienische ruimten, dat is achterhaald.

' Hoofdluis wordt hoofdzakelijk overgebracht door direct haar-haarcontact. Ze kunnen al tijdens een knuffel of zoen van het ene hoofd naar het andere lopen. De eerste eitjes komen na een week uit. In een maand legt een luis zo’n 250 eitjes. Daarna gaat het beestje dood. De rol van overdracht via kammen, mutsen, jassen, petten, sjaals, koptelefoons, knuffels en beddengoed is volgens het RIVM nooit wetenschappelijk aangetoond."

Kinderen zitten veel meer met de koppies bij elkaar (kijk maar eens naar 3 kinderen met 1 DS). Op school ook, dan werken ze vaak samen of zitten samen in de bouwhoek. Volwassenen zitten niet met de hoofden zo dicht bij elkaar als ze samenwerken.

Interessante link met de nieuwste inzichten: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/135/luizen-herkennen-en-bestrijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger waren het bepaalde kinderen die vaak last hadden van luizen, waar het minder schoon was thuis.
Tegenwoordig is het zelfs 360graden om gedraaid : hoe schoner je haar, hoe aantrekkelijker voor de beestjes ...!

Kappers letten in de zomermaanden altijd goed op en ik heb het mee gemaakt dat de moeders van diverse kinderen met speciale shampo's bezig waren en ja hoor ze mochten naar de kapper. daar aangekomen werden de hoofden geínspecteerd en ze werden linea recta naar huis gestuurd: nog niet luizen-vrij, je zag de neten op de hoofden zitten.

Nu je vraag : zoals gezegd lopen de luizen niet meer van jas naar jas op de kapstok, maar van hoofd naar hoofd als de kinderen spelen of samen in de klas bezig zijn.
Bij volwassenen is het anders, om te beginnen vinden de meeste mensen het uitermate genant om toe te geven dat ze luizen op hun hoofd hebben lopen...
Bovendien zullen de mogelijkheden om van het ene hoofd naar het andere iets minder vaak daar zijn.

Dus minder vaak en het wordt niet verteld.
Bij kinderen wordt het altijd verteld, want iedere moeder moet dan in actie komen om de hoofden van haar kinderen weer neet/luis-vrij te krijgen, anders mogen ze niet naar school terug...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen gaan naar school, waar veel andere kinderen rond lopen. Hoe meer kinderen op een school, hoe meer kans dat een kind luizen krijgt. Kinderen zijn vaak dicht bij elkaar, en hangen hun jassen op aan een kapstok, waar ook allemaal andere jassen hangen. Zo kruipen luizen gemakkelijk over naar een andere jas, en zo gaat het door.