Nee.
Zelfbruiners en gezichtsbruiners (lotions, gels, crèmes en sprays) bevatten dihydroxy-aceton (DHA), een natuurlijke suiker. Door de chemische reactie tussen DHA en aminozuren in de buitenste huidlaag van dode huidcellen (de hoornlaag) krijgt de huid tijdelijk een bruine kleur. Hoe hoger de concentratie DHA hoe donkerder de huid wordt. De bruine kleur vervaagt wanneer de dode huidcellen afschilferen - in drie tot tien dagen. Mits zorgvuldig en juist aangebracht kunnen zelfbruiners en gezichtsbruiners je een egaal, natuurlijk bruin kleurtje geven.
DHA is veilig, het stofje is goedgekeurd door de strenge Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). Alleen bij hiervoor gevoelige mensen kan DHA contactallergisch eczeem veroorzaken. Test een zelfbruiner daarom altijd eerst gedurende 24 uur op een klein stukje huid.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Het werkt alleen positief:

Er is met het uitzicht op de zomer goed nieuws voor zonaanbidders : een bruiningscrème die de huid een subtiel tintje geeft zonder dat daar zonlicht voor nodig is. Bovendien beschermt de crème tegen huidkanker. Tot nu toe is het nieuwe smeersel alleen nog getest op muizen. De diertjes die met het middel werden ingesmeerd kregen een natuurlijke bruine kleur. Regelmatig smeren kleurde de proefdiertjes zelfs bijna helemaal zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste zelfbruiners hebben geen UV bescherming!
Er zullen best mensen zijn die beweren van wel.
Maar als dat zo is, dan kun je huidkanker krijgen van alle cosmetica.
Je moet alleen deze zelfbruiners niet beschouwen als zonnebrand, want dat is het NIET.

Als je een zelfbruinende creme koopt met een zonnebrandfactor, dan is het beter voor je huid
dan wanneer je niets doet.
Maar LET OP:
de meeste van die zelfbruiners hebben geen UV bescherming. Daar moet je naar zoeken.
Of toch gewoon zonnebrandcreme gebruiken als je in de zon gaat.

De werkzame stof in die cremes reageert me de eiwitten van je huid en verkleurt die.
De werking begint meteen en is na ongeveer 6 uur uitgewerkt.
Dus als je iedere ochtend na het douchen je benen er mee insmeert, dan heb je altijd een leuk tintje.

http://beauty.rubriek.nl/modeschoonheid/bruinzonderzon.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- voor je 1e 2 zinnen.
In cosmetica zitten verschillende stoffen, maar niet steeds dezelfde.
Veelal chemisch, het is goed mogelijk dat enkele van deze
kankerverwekkend zijn terwijl dat nog niet bekend is.
Alle cosmetica over een kam scheren kan dus niet. Daarnaast is er nog cosmetica op natuurlijke (of minder chemische) basis. (ook zelfbruiners)
De kans dat daar kankerverwekkende stoffen in zitten is een stuk kleiner. (maar nog altijd aanwezig)