Nagelaandoeningen worden al snel als kalknagel benoemd, maar er is een verschil tussen een kalknagel en een schimmelnagel. De benaming kalknagel is op zich al onjuist. Het doet vermoeden dat een nagel uit kalk bestaat, terwijl dat niet zo is. Een nagel bestaat uit keratine en hoorn. Daarom is de benaming kalknagel alleen op het uiterlijke kenmerk van de aandoening gebaseerd.

Voor een schimmelnagel gebruikt met vaak ook het woord kalknagel. Er is toch een verschil. Pas wanneer de kalknagel wordt veroorzaakt door een schimmel is het een schimmelnagel. De medische term daarvoor is onychomycose. Een kalknagel is een verdikking van de nagel door een overmatige aanmaak van keratine of hoorn. Het komt regelmatig voor dat een verhoornde nagel ook een schimmelinfectie. Dan is er sprake van een combinatie van beide aandoeningen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de benaming is het enige verschil, het is precies dezelfde aandoening.