Ik krijg telkens soort van een "puist" maar heel dik, rood, hard en pijnlijk is het ook op mijn neus. Wat kan het zijn waarom telkens op mijn neus?

Ik heb het nu voor de 4e keer weer, heel rood, hard, groot en pijnlijk. Ik irriteer me er ook heel erg aan, omdat het telkens op andere plekken op myn neus s en littekens achter laat na het genezen wat ook ong 2-3 maanden duurt. Ik ben naar de huisarts geweest, maar ze zeiden dat het normaal was om op je 17e leeftijd puisten te krijgen, maar k krijg het alleen op mijn neus verder nergens op mijn gezicht en volgens mij zijn het nieteens "normale" puisten. Komt het probleem iemand bekend? Wat kan ik er aan doen, wat zou helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knijp je de puist uit of zit je er veel aan misschien. Hierdoor kan je de huid als het ware opnieuw besmetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie kunnen allemaal wel leuk zeggen dat het normaal is om puisten te hebben in de puberteit, maar tegenwoordig denkt geen puber meer zo, en knappen mensen qua uiterlijk sneller op je af als je puisten hebt, dus ik snap het probleem van vraagsteller. Ik zelf gebruik clearasil iedere ochtend en avond, en ik slik biergistpillen (9-15 per dag). En nadat ik de clearasil heb gebruikt gebruik ik gewoon q10 nivea for men creme ofzo van me pa, werkt best goed allemaal. En om de puistjes te verstoppen gebruik ik een soort potlood met bruin spul dat ik op de puist smeer waardoor de puist minder goed zichtbaar is en ook een beetje uitdroogt. Hoop dat dit helpt. (:

Antwoorden (4)

Heb je ook gezegt dat het pijnlijk was en groot, en dat het littekens overhoudt?

Ik zou het elke dag bij het douchen gewoon even goed schoonmaken met antibacteriële zeep of dergelijke, kun je makkelijk bij de kruidvat halen.
Kan een tijdje duren, maar ik zou je maar niet al teveel druk over maken. Gewoon even je neus goed verzorgen, en na je puberteit zal dit over zijn. Je hoeft je er ook niet voor te schamen, want iedereen krijgt wel puisten en de een meer dan de ander. Is gewoon normaal bij de puberteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het 2/3 maanden duurt is het misschien beter om naar een huidspecialist te gaan, ook omdat je er littekens aan over houd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent bij de huisarts geweest en die heeft zijn/haar visie gegeven. Hij/zij is deskundig, dus dan ga ik er vanuit, dat je een juiste diagnose hebt gekregen.
Mijn vraag hierbij is wel: ben je erheen gegaan toen je zo'n etterbakje op je neus had zitten?
Van wat je omschrijft denk ik namelijk aan een steenpuist..... maar ik ben geen arts!!!

Hieronder de tekst over steenpuisten van Wikipedia.... niet zo fris om te lezen, maar misschien herken je er iets in? Daaronder de link, waar nog meer info staat:

"Een steenpuist is te herkennen aan een rode, harde en pijnlijke plek in de huid. Vaak is dit in de oksels, tussen de billen of liezen. Na een paar dagen rijpt de steenpuist en ontstaat een zwarte, harde plek die uiteindelijk openbarst. Hieruit komt een necrotische prop, gevolgd door etter, een geelwitte soms wat bloederige dikke vloeistof, die naast dode witte bloedcellen ook de veroorzakende bacteriën bevat."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenpuist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is het inderdaad heel normaal dat je puisten op je 17e! Dit heeft te maken met je hormoonhuishouding. Bepaalde hormonen zorgen er namelijk voor dat de huid meer talg gaat aanmaken. De opening van de talgklier (ook wel porie genoemd) kan verstopt raken door de overtollig talgproductie en door eventuele onzuiverheden op de huid, zoals bijvoorbeeld dodenhuidcellen. Deze verstoppen heet een mee-eter, typerend met een zwart puntje op de huid.

Als vervolgens de wand van de porie scheurt door de verstopping, zal de porie gaan ontsteken, de puist!

Openkrabben helpt niet, dit kan er juist voorzorgen dat er nog meer puisten ontstaan en het resulteert vaak op een lelijk litteken. Niet doen dus!

Wat je wel kan doen is het ontzettend goed reinigen van de huid. Doe dit met name op de T-zone (voorhoofd, neus en kin), dit is namelijk de plek waar de huid de meeste en grovere poriën heeft. Gemiddeld zitten er op één vierkante centimeter 15 poriën, op de T-zone ligt dit gemiddelde veel hoger. Het is dus niet raar dat er juist op die plekken veel puistjes voor komen.
Dit reinigen doe je niet met zeep (want dat is te hardnekkig en laat de huid juist uitdrogen!), maar met een cleanser/face wash. Deze reinigen de huid diep en zal verstoppingen van de poriën tegen gaan.
Heb echter wel geduld, want je kunt niet van de één op de andere dag er van af zijn.

Reinig de huid zowel 's ochtends als 's avonds goed en de klachten zullen snel verminderen.

Op onze site houden we een blog bij betreft persoonlijke verzorging. Ook hebben we er een artikel op staan over acne, wellicht de moeite waard eens goed door te lezen. Daar staan namelijk nog een aantal handige tips en fabels betreft acne. Succes!