Last van gaatje in voortand, hoe pijn verhelpen?

Ik heb ineens onder in m'n voortand een best wel groot gaatje zitten. Wanneer ik drink doet dit nogal pijn. Wat valt hier tegen te doen? Tandarts heeft het komende week namelijk te druk, andere tandartsen zijn ook geen optie aangezien ik in een afgelegen dorpje woon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga je toch naar de stad. Een week met pijn rond lopen lijkt me erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje flauw, je wilt gewoon een lastige vraag stellen en geen eenvoudige oplossing voor een eenvoudig probleem...
(De vraag was eerder gesteld zonder het ja-maar verhaal erachter, waarop ik adviseerde om gewoon naar een andere tandarts te gaan.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar de stad gaan zal ook geen optie zijn: band is lek, ovchip niet opgeladen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vraag ik helemaal niet om hoor? Ik kan moeilijk nu nog naar Eindhoven gaan en een of andere tandarts zoeken! Ik wil de pijn tijdelijk verhelpen daarvoor heb ik deze nutteloze reactie niet nodig hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt 'de tandarts is de komende week te druk'.
Elke tandarts heeft een regelijk voor spoed/pijnklachten, dus binnen een week moet makkelijk iets te vinden zijn. Maar heel praktisch: drink zo veel mogelijk dranken op lichaamstemperatuur, probeer de dranken/voedsel niet te veel tegen je tand te laten komen. Neem een pijnstiller.
Zie je: ook ik kan (min of meer) serieus antwoorden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet nu nee dat snap ik maar deze week lijkt me niet zo'n punt.
burgos
12 jaar geleden
Lijkt mij sterk dat dat de tandarts
voor jou geen gaatje heeft.

Antwoorden (6)

verdoven met jenever, en de tandarts vragen of hij je oproept als er iemand de afspraak afzegt

Toegevoegd na 53 seconden:
ipv jenever kun je ook gewoon ibuprofen ofzo gebruiken, en niet te hete of koude dranken drinken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, goed verbeterd :D +
spoel je mond met salie (Salvia officinalis), misschien helpt het een beetje..
Vroeger werd ook de kruidnagel als verdoving in een pijnlijke kies gestoken, wat je kan doen is op kruidnagel proberen te bijten, dat kan ook helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je tand- of kiespijn doe er dan wat kruidnagelolie op. Dit verzacht en verdooft de pijn. Werkt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is al een antwoord gegeven om op een kruidnagel te bijten, dit is een mogelijkheid. Je kunt ook kruidnagelolie kopen (te koop bij de (echte) drogist) dit op een klein plukje watten doen en in het gaatje stoppen of op het tandvlees rondom. Dit helpt vooral door het lichtverdovende effect bij zenuwpijn, maar is niet goed voor de levende zenuw in je tand. Je kunt ook gewoon tandpasta in het gaatje stoppen. In ieder geval eerst heel goed spoelen met mondspoelmiddel om te desinfecteren.

Verder als er wel een (echte) drogist in je dorp is dan zou ik die bellen voor advies, want er bestaat ook noodvulling, die bv. bergbeklimmers meenemen, misschien heeft de drogist wel iets in die richting, de tandpasta fungeert ook als een soort noodvulling, maar dan moet je er rekening mee houden dat het er snel uitspoelt.

Maar ik spreek uit ervaring zoek toch snel een echte tandarts en leen een fiets of zoek een andere mogelijkheid om er te komen, want echte tandpijn is geen pretje en kan je heel Kerst bederven. Succes ermee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zorg dat een tandarts je helpt want als je zenuwpijn krijgt dan ga je straks tegen het plafond en feestdagen zijn rare dagen. Het lijkt me niet dat je met een best wel groot gaatje dat nogal pijn doet tot januari kan blijven lopen. Bel je tandarts en spreek je nood uit en neem geen genoegen met nee. Hoe zit het met de zorgplicht? en jij bent toch altijd trouw op controle geweest? Bij mij in de regio Rotterdam hebben tandartsen een afspraak dat je altijd bij spoed geholpen wordt, je krijgt hulp maar misschien niet door je eigen tandarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou je mond sowieso vochtig, drink thee of warm water op lichaamstemperatuur.

Klink misschien raar maar je spuug werkt een beetje heelend, als je gaat slapen en je hebt pijn hou dan maar wat spuug bij het gaatje dan verlicht het misschien de pijn.

Bij mij helpt het.

Sterkte