Waarom wordt ethanol als oplosmiddel in parfums gebruikt?

Ondanks dat ethanol een irriterende en uitdrogende werking op je huid heeft, spray je parfum toch op verschillende plekken van je lichaam. Wat maakt ethanol zo geschikt voor parfum? Is er geen ander ingrediënt dat kan worden gebruikt als oplosmiddel in parfum of andere cosmetische producten?

3 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Ethanol is een van de meest onschuldige en algemene oplos- en extractie-middelen die gebruikt kunnen worden. Het beetje damp wat er van de parfum afkomt is niet giftig en die damp is zo neutraal, dat het de geur van de parfum niet beïnvloedt. De meeste andere oplosmiddelen zijn giftig (denk aan methanol of propanol) of hebben een karakteristieke eigen geur die de parfum overheerst (denk aan ethylacetaat, azijnzuur, butanol).
Het feit, dat jij stelt dat ethanol irriterend is voor de huid valt wel mee. In de coronatijd wrijven wij onze handen reelmatig in met 70% of 90% ethanol en we krijgen er geen schrale handen van.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ethanol is een van de meest gebruikte oplosmiddelen. Vrijwel alle andere oplosmiddelen zijn giftig. Ook is ethanol niet erg kostbaar.
Denk ook aan desinfecterende producten voor je handen. Je handen hebben wel de meest kwetsbare huid. En toch valt het voor de meeste mensen wel mee met de gevolgen van overmatig gebruik hiervan.
Ook in nagellakremover zitten zulke stofjes.
Aangezien cosmetica mengsels zijn van allerlei chemische verbindingen (denk aan de loodvergiftiging van koningin Elizabeth uit de 16e eeuw), is ethanol daarentegen vrij onschuldig.