Hoe kan ik zelf eau de toilette maken van geurende bloemen?

We hebben een olijfwilg (dus GEEN olijfboom) in de tuin staan en die bloeit op dit moment met van die piepkleine witte bloemetjes, en die ruiken zooooo heerlijk, ik wil die lucht bewaren in een reukwatertje of parfum of luchtverfrisser of zo. Hoe pak ik dat aan. Ik kom op internet alleen "druppels etherischeolie toevoegen" tegen.

5 jaar geleden
2.4K
Z512099
5 jaar geleden
Inderdaad heel fijne geur, je kunt er ook likeur van maken.
TilGruijs
5 jaar geleden
Likeur...??? Wouw, dat klinkt lekkerrrrr........!! Hoe doe ik dat?

Antwoorden (1)

Neem een schone glazen fles of pot. Het soort fles of pot is niet zo belangrijk als het materiaal: zorg dat het a) schoon is, en b) van glas is. Het moet ook goed afsluitbaar zijn met een dop of deksel.
Parfummakers raden over het algemeen aan om donker glas te gebruiken om het parfum te beschermen tegen licht.
Gebruik geen pot of fles waar etenswaren in hebben gezeten, want die geur kan in het parfum terechtkomen, ook al maak je het goed schoon.

Neem een geurloze olie. Olie die hiervoor veel wordt gebruikt is bijvoorbeeld jojoba-olie, amandelolie en druivenpitolie.

Verzamel bloemen, blaadjes en kruiden met geuren die je lekker vindt. Zorg dat de geur sterk is en dat de blaadjes droog zijn als je ze plukt. Door ze te laten drogen aan de lucht kunnen ze slap worden en gaat de geur verloren.
Gooi ongewenste stukjes van de plant weg. Als je bloemen gebruikt, neem dan alleen de bloemblaadjes. Als je kruiden gebruikt, haal dan takjes of andere stukjes die de geur kunnen beïnvloeden eraf.

Kneus het plantaardige materiaal lichtjes. Deze stap is optioneel, maar het kan de geur meer naar buiten brengen. Druk zachtjes op de bloemen of blaadjes met een houten lepel.
Giet wat olie in de glazen pot of fles. Het hoeft maar een beetje te zijn - net genoeg om de blaadjes/bloemen/kruiden te kunnen bedekken.
Voeg de plantaardige materialen toe aan de olie en doe het deksel dicht. Zorg dat het goed afgesloten is.
Laat de pot een tot twee weken op een donkere, koele plek staan.

Open de pot, giet het af en herhaal. Als de olie nog niet zo sterk ruikt als je zou willen na een of twee weken, kun je de plantenresten eruit halen en nieuwe toevoegen aan de olie, en het dan weer wegzetten.
Je kunt dit proces meerdere weken of zelfs maanden herhalen tot de olie de gewenste sterkte heeft.
Zorg dat je de olie bewaart! Je moet alleen de plantenresten weggooien.

Bewaar de geurolie. Als je blij bent met de geur van de olie, kun je 1 of 2 druppels natuurlijk conserveringsmiddel toevoegen, zoals vitamine E-olie of druivenpitolie, dan blijft je parfum langer goed.
5 jaar geleden
TilGruijs
5 jaar geleden
Wikihow......... die ga ik onthouden. Dáár had ik nog niet gekeken.
Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik ga snel aan de slag voor hij uitgebloeid is. Bedankt.....!!!