Hoe is het mogelijk, dat kinderdeodorant niet tot het standaard assortiment van menig Albert Heijn winkel behoort?

Je ziet het wel regelmatig bij drogisterijen. Zo'n gek product is het niet toch? En voor zover ik weet ook niet ongezond voor kinderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wist niet dat het bestond. Tegen de tijd dat kinderen deodorant nodig hebben, zitten ze al volop in de pubertijd, deze kinderen zitten niet meer te wachten op fruit-, of snoepgeurtjes, of op een kinderlijke verpakking. Zij willen meedoen met de volwassenen, dus ook dezelfde verzorgingsartikelen als volwassenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo'n gek produkt is het toch niet? Nou, vraag is wellicht meer: is het nodig? of is het een verkooptruc? alles om meer omzet te behalen vanuit de fabrikant bezien. Voor de winkelier is het de vraag of er wel vraag naar is. Misschien meer voor een voordeel drogist of af en toe als reclame produkt. Welk 'kind' dat er aan toe is om een deodorant te gebruiken zal voor een kinderlijke verpakking gaan. Natuurlijk gaat het niet om de vraag of het überhaupt nodig is, maar een kinderlijke verpakking lijkt een stap achteruit.
Jonge mensen pubers-kind af grijpen eerder naar een 'volwassen' versie. Om erbij te horen, niet om als kind weggezet te worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kinderen hebben helemaal geen deodorant nodig! Gewoon normale hygiëne, is voldoende! Geldt trouwens voor de meeste volwassenen ook!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kinderen hebben (nog) geen deo nodig. Dus het zal niet genoeg verkopen.
LeonardN
6 jaar geleden
Over de zin en onzin van kinderen deodorant te geven of het bestaan van speciale kinderdeodorant bestaan veel meningen, het zou iig niet gevaarlijk zijn aldus Kinderarts Jan Peter Rake: https://www.oudersvannu.nl/kind/gezondheid/zweetlucht-bij-kind/
Je kind deodorant laten gebruiken, kan dat kwaad?
‘Er zijn geen aanwijzingen dat deodorant voor kinderen schadelijk zou kunnen zijn. Ik zou wel aanraden om er een te kiezen die zo weinig mogelijk kan irriteren, dus zonder alcohol bijvoorbeeld. Er zijn mensen die absoluut anti-deodorant zijn. Maar ik denk dat je daar als ouder niet te terughoudend in hoeft te zijn. Het is een heel stuk vervelender en kwalijker voor je kind als hij gepest en sociaal buitengesloten wordt. En dat je van deodorant ziek kunt worden is niet waar.’

Antwoorden (2)

Een supermarkt moet kiezen uit tienduizenden artikelen die men in het assortiment kan opnemen. Het is onmogelijk om aan elke wens van elke klant te voldoen. Om te voorkomen dat men met onverkoopbare artikelen blijft zitten, kijkt elke vestiging van een supermarkt naar de karakteristieken van het verzorgingsgebied waarin men zit (zeg maar het gebied van waaruit het grootste deel van de klanten komen). Als dat bijvoorbeeld een gebied is waar weinig jonge gezinnen wonen, zal men ook relatief weinig producten voor kinderen in het assortiment opnemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mooie en degelijke uitleg. De meeste mensen hebben eenvoudig niet door hoe een voor de verkoper gezond assortiment wordt opgebouwd. Plusssss!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
AH verkoopt geen kinderdeodorant omdat het geen kinder-speel-cosmetica is en ook niet thuishoort in de basis verzorgingslijn voor zeer jonge kinderen.
De min is niet van mij.
Supermarkten zoals Albert Heijn, maar ook bv Kruidvat, willen wel gewoontes aankweken bij kinderen en jongeren door de verkoop van persoonlijke producten, met als achtergrond gedachte: jong geleerd, oud gedaan. De basislijnverzorgingslijn voor kinderen bestaat hoofdzakelijk uit badschuim, shampoo, douchegel.
Wenda Buining, in 2007 de pr-verantwoordelijke voor o.a. Albert Heijn stelde toentertijd reeds: ‘Veel supermarktketens brengen leuke producten met figuurtjes die kinderen aanspreken, speelcosmetica maar daar hoort deodorant niet bij. Deodorant past pas bij de lijn voor tieners. Deze visie wordt nog steeds ondersteund door AH.
“Geurontwikkeling is er pas wanneer zich hormonale veranderingen voordoen. Voor de leeftijd van twaalf of dertien jaar is daar geen sprake van. Zeer waarschijnlijk werkt kinderdeodorant niet als een echte deo, maar is veeleer iets is dat gewoon een aangenaam geurtje afgeeft.’ In de praktijk blijkt de verkoop van deze producten ook weinig succesvol, het is een kunstmatige behoefte waar veel ouders niet in mee gaan” aldus Marijke Bisschop, auteur van ‘Opvoeden in de Verwenmaatschappij’.
Deodorant voor kinderen is onzin, het is een kunstmatige behoefte die door de commercie wordt opgesolferd (opgedrongen of aangesmeerd). Kinderdeodorant is niet nodig, maar het wordt nodig gemáákt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies! +
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is een uitspraak over Kruidvat niet per se over AH, ik zal de bron even volledig weergeven (althans het stuk waar jij op doelt): http://www.nieuwsblad.be/cnt/t51cpo2o ""
Kunstmatige behoefte Kruidvat, een van de leidende drogisterijketens in ons land, hanteert eenzelfde aanpak. De eigen verzorgingslijn voor kinderen - voorlopig enkel in Nederland verkrijgbaar - omvat basisproducten als badschuim, shampoo en douchegel. Conditioner, haargel en anti-klitspray gaan een stapje verder, maar blijven vrij onschuldige producten die kinderen met een beetje verbeelding nog 'nodig' hebben. 'Fun blijft het uitgangspunt', zegt pr-verantwoordelijke Wenda Buining. 'We brengen leuke producten met figuurtjes die kinderen aanspreken. Natuurlijk hopen we dat we op die manier gewoontes kweken en de doelgroep laten wennen aan persoonlijke producten die bij hen passen. Jong geleerd is oud gedaan.' Deodorant past niet in die visie. 'Kinderen hebben dat niet nodig. Waarom zou je ze iets laten gebruiken dat ze niet nodig hebben? Zodra ze puberen, vangen we ze op met onze lijn voor tieners.'
"" "Deze visie wordt nog steeds ondersteund door AH."
Of dat, toen en nu, de mening is van AH weet ik niet. Omdat ze indertijd dezelfde PR inhuurde, hoeft dat nog niet zo te zijn. Uit het stuk blijkt het iig niet.