Waarom willen sommige mensen dat hun huid 'niet-droog' is?

Een vriendin van me doet elke dag een soort van creme op haar huid. Ze zegt dat ze niet wil dat haar huid droog is en dat er wel meer mensen zijn die dat doen. Ik snap echter de bedoeling er niet van. De huid is toch van nature droog? En het kan toch enkel schadelijk z
ijn? Zoals de poriën verstoppen?

een jaar geleden
in: Huid
2K
tinus1969
een jaar geleden
Je vraag is gebaseerd op controversiële aannames. De huid is van nature een beetje vet, en verstopping van poriën ontstaat mogelijk juist door overmatige talgproductie door een te droge huid.
Pieterke
een jaar geleden
Een droge huid voelt vervelend aan. Een droge huid gaat nl. trekken en dat is een onaangenaam gevoel.

Antwoorden (2)

Je kunt een droge huid hebben, een vette huid, iets ertussenin - dat het dan "normaal", en een gemengde huid (bijv. vetter op je neus en kin, droger op je wangen). Een (te) droge huid trekt, doet zeer en jeukt, én ziet er minder goed uit. Dat wil je niet hebben!
Daarom zijn er verschillende cremes voor verschillende huidtypen, en zeker als je een droge huid hebt wil je er best wat vochtinbrengende creme opsmeren!
een jaar geleden
Een droge huid geeft rimpels. Als je huid uitdroogt dan is het minder elastisch. In je gezicht geeft dit zeker rimpels.
Je ziet vaak bij vrouwen die wat ouder zijn en vaak zon gebruind zijn dat het decollete zwaar gerimpeld is. Dit komt door uitdroging van de huid door de zon. Maar ook roken droogt uit en geeft rimpels.
Kortom de reden om te hydrateren is dus voorkoming van rimpels en scheuren.
Daarbij geeft een droge huid jeuk en heb je sneller wondjes.

Of cremes slecht zijn? Dat is afhankelijk van het soort. In principe sluit een goede creme de huid niet af en kan deze gewoon ademen.
een jaar geleden