Kan je bruin worden zonder zon?

Hoewel het zomer is, zijn er soms ook donkere wolken en regent het. Of de zon is om een andere reden niet zichtbaar. Kan je dan alsnog bruin worden?

2 jaar geleden
in: Huid
1.8K
Amadea
2 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat iemand met een lichte huid tijdens een bewolkte dag op een open boot op het water tóch kan verbranden. Want het water weerkaatst de straling die de zon toch geeft, ook als is dat door wolken heen.
Cinnekevandeginoendoortje
2 jaar geleden
Oenobiol nemen bronze na 1 of 2 maanden zie je het verschil, sommigen hebben 3 maanden nodig xxx

Antwoorden (2)

Ja, je kunt een zonnebank/zonnehemel gebruiken.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Min. Toelichting duidelijk niet gelezen.
Hoewel de zon niet altijd zichtbaar is, kan er altijd UV-straling doorkomen. Deze straling zorgt ervoor dat de pigmentcellen van de opperhuid melanine aanmaken, waardoor je bruin wordt. Eigenlijk zou je jezelf te allen tijde moeten beschermen tegen de zon, want huidschade is niet altijd direct merkbaar; het komt vaak op langere termijn tot uiting.