In hoeverre kan je van de ochtendzon bruin worden?

Soms ga ik een rondje hardlopen in de ochtend, maar lang niet altijd. Aangezien de zonkracht nog niet op zijn hoogst is, vroeg ik mij af in hoeverre je van de ochtendzon bruin kan worden. Ik heb zelf in ieder geval het idee dat dit vrij minimaal is, ook als het gaat om de schade die je oploopt als je je dan niet insmeert.

2 jaar geleden
in: Huid
3.3K

Antwoorden (1)

Je kunt ook van de ochtend- (en avond-) zon bruin worden / verbranden, maar dat gaat minder snel dan wanneer je midden op de dag buiten bent. Daarom is het advies ook vaak om tussen 11.00 en 15.00 uur niet de zon in te gaan: dan is de zon op haar hoogste punt, en dus het sterkst: dan verbrandt je het snelste. Buiten die tijden is het (in Nederland en België) veiliger om in de zon te zijn.