ik begin ouderdomsvlekjes te krijgen in mijn gezicht , hoe voorkom ik die? of kan ik die verwijderen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
1.3K

Antwoorden (1)

Ouderdomsvlekken zijn een soort huidafwijking waarbij bruine pigmentvlekken in de huid ontstaan. Die zijn het gevolg van het niet goed meer werken van het normale proces van pigmentaanmaak onder invloed van zonlicht. Ouderdomsvlekken blijven altijd zichtbaar en verdwijnen niet in de winter. Wel kunnen ze na een aantal jaren iets lichter worden.

Voor lichte huidtypen is het voorkómen van ouderdomsvlekken bijna onmogelijk. Het is belangrijk om je huid goed tegen de zon te beschermen. Daardoor kan de huid zo min mogelijk schade oplopen en worden de vlekken niet erger.

Als je last hebt van de ouderdomsvlekken zijn er wel behandelingen mogelijk. Ze kunnen lichter gemaakt worden met een stikstof- of laserbehandeling. Ook zijn er bij een apotheek verschillende crèmes verkrijgbaar die de vlekken minder zichtbaar kunnen maken.