Hoe kom je erachter of donkere kringen/blauwe huid onder je ogen genetisch is?

Ik heb al een hele poos last van donkere kringen en een blauwe huid onder de ogen. Ik ga al bijna 3 jaar te laat naar bed dus snap ik het ook wel. Nu ga ik inmiddels al 2 maanden lang al niet langer gewoon om 11 uur naar bed, ik eet heel erg gezond, ik gebruik crèmes om mijn ogen te masseren, ik drink genoeg water etc. Ik heb er alles aan gedaan om ze weg te krijgen. Ik ben een jongen van 19 jaar en ik ben er klaar mee dat mensen tegen mij zeggen dat ik er moe uit zie. Nu ben ik naar de huisarts toe gegaan en die zegt na een bloedtest dat ze mij eigenlijk gewoon niet kan helpen en dat mijn gezicht veranderd nadat ik ouder wordt. Nu is mijn vraag kan ik er ooit nog afkomen en hoe weet ik of dit genetisch is of niet. Als niks werkt ben ik genoodzaakt om mijn lichte huid erg bruin te maken door veel in de zon te gaan liggen zodat de blauwe kringen niet opvallen. Je kan pigment creme gebruiken zodat de kringen niet nog donkerder worden. Maar blauwe kringen onder een witte huid ziet er erg lelijk uit. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt
Ps: ik merk wel dat ze flink verminderd zijn sinds de periode van 2-4 maanden. Toen ik laatst 1x om 3 uur naar bed ging ze weer erger werden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
1.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Probeer eens concealer voor donkere kringen, dan zijn ze zo minder zichtbaar. Werkt heel mooi.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben een man dus gebruik liever geen concealer. Zo ver wil ik het niet laten komen eigenlijk. Misschien als ik een tintje pak in de zomer zie je ze de blauwe kringen amper. Ik heb een donkere kring van mn ooghoek tot midden van mn oog. En de rest om mijn oog is blauw als ik dat niet meer zie vind ik het prima, het blauwe is t vervelendste

Antwoorden (2)

Als je deze kringen al vanaf je kindertijd hebt, zijn ze waarschijnlijk erfelijk. Anders zijn ze veroorzaakt door omgevingsfactoren.

Hier staan de belangrijkste oorzaken:
1. De erfelijke vorm. Dit staat bekend als de familiaire periorbitale hyperpigmentatie oftewel afgekort FPOH. Dit is tevens de vorm die het moeilijkst te behandelen is. We zien deze vorm het vaakst bij hindoestaanse mensen.
2. De verworven vorm. De belangrijkste oorzaak hiervan is terugkerende ontstekingen en zwellingen onder ogen. We zien dit bijvoorbeeld bij hooikoorts en contactallergie voor cosmeticaproducten. Door frequent wrijven onder de huid wordt de huid daar donkerder. Deze vorm staat ook bekend als “post-inflammatoire hyperpigmentatie, afgekort PIH
3. Verlies van bindweefselvolume in de ooghoeken waardoor er een diepe traangoot ontstaan. Deze vorm is zowel erfelijk als ook een uiting van huidveroudering.
4. Verdunning van de huid onder de ogen waardoor bloedvaatjes zichtbaar worden. Dit herken je aan blauwrode soms paarse verkleuringen onder de ogen.
5. Verslapping van de huid onder de ogen en daardoor wallenvorming. Ook deze vorm is zowel erfelijk bepaald als een gevolg van het ouder worden.
6. Combinaties van 1,2,3,4 en/of 5.
3 jaar geleden
Je kan zien of het genetisch bepaald is of dat het door andere dingen wordt veroorzaakt.

Genetisch/hier kan je niets aan doen:
Als je op je rug gaat liggen met een spiegel boven je gezicht kan je zien of de wallen verminderen of gelijk blijven. Blijven ze hetzelfde dan zijn het vetwallen. Deze ontstaan door teveel huid of vet onder het oog. Het vet onder het oog dient als een stootkussentje. Bij sommige mensen is de oogkas qua aanleg wat te klein voor het stootkussentje. Dat is genetisch bepaald. Als je bij je ouders wallen ziet, dan is de kans dus groot dat je ze zelf ook hebt of zult krijgen.

Niet genetisch/hier valt wat aan te doen:
Als je op je rug ligt en de wallen verdwijnen dan is de wal een vochtophoping.
Vochtwallen hebben meestal te maken met vermoeidheid. Ze ontstaan door te weinig slaap.
Tijdens het slapen worden afvalstoffen in je lichaam afgevoerd via het lymfestelsel. Als je dus te weinig slaapt, kan het lichaam de afvalstoffen niet voldoende afvoeren, waardoor een deel van het vocht onder je ogen blijft zitten. Daarom zijn deze vochtwallen zo goed zichtbaar bij het opstaan.