Hoe kom ik van deze wondjes bij mijn neus af?

Ik ben een man van 18 en ik heb lijkt het schaafwondjes rond mijn neusvleugels. Ik kan nergens vinden wat het precies is. Ik probeer er de afgelopen weken af te komen maar niks werkt. Ik zou een foto achterlaten. Alvast bedankt. Ik heb het nu iets ingesmeerd dus zie je het minder.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
12.4K

Antwoorden (1)

Het zou een perinasaal eczeem (eczeem bij de neus) kunnen zijn. Dit is een veel voorkomende ontsteking van de huid in de groef tussen de neusvleugels en de wang. Heel vaak loopt de eczeemreactie door tot op de bovenlip en onder de neusopening. Deze huidafwijking is niet zeldzaam en meestal buitengewoon hardnekkig. De huid voelt branderig en schraal aan. Er kán ook sprake zijn van schilfering en kleine puistjes in het gebied.

Wie krijgt het?
Perinasaal eczeem kan op elke leeftijd voorkomen, maar wordt vooral gezien bij jongeren ín of vóór de puberteit. Meisjes hebben het vaker dan jongens.

Hoe wordt het veroorzaakt?
Ondanks het feit dat perinasaal eczeem helemaal niet zeldzaam is, is het nog steeds niet helder waardoor het veroorzaakt wordt. In de dermatologische literatuur wordt het beeld maar zelden als aparte aandoening beschreven, terwijl alle dermatologen het probleem wel regelmatig tegenkomen.
Mogelijke oorzaken van perinasaal eczeem zijn:
ontsteking van de talgkliertjes: in feite een soort heel plaatselijke acne. Dit zou kunnen want er worden regelmatig kleine puistjes in het gebied waargenomen.
pityrosporon infectie: deze gistinfectie kan seborrhoisch eczeem en kleine puistjes veroorzaken in ondermeer het gelaat. Wanneer nergens anders in het gelaat vergelijkbare klachten aanwezig zijn is Pityrosporon als oorzaak van het perinasaal eczeem niet zo waarschijnlijk.
demodex-infectie: demodexmijten komen bij iedereen in het gelaat voor en verblijven in de follikelopeningen van de haarzakjes. Een plaatselijke overbevolking van demodex kan leiden tot klachten van roodheid, schilfering en puistjes.
bacteriële infectie: soms lijkt een lokale overgroei van stafylokokken of streptokokken een rol te spelen. Met name als de huid bij het neusgat meedoet met de ontsteking wordt dit door dermatologen als mogelijke (mede-) oorzaak beschouwd.
.
Hoe wordt het behandeld?
Omdat vaak niet duidelijk is wat de precieze uitlokkende factor is, is er ook geen standaardbehandeling voor perinasaal eczeem. De dermatoloog zal vaak kiezen voor een combinatie van verschillende producten. Deze combinaties kunnen antibiotica bevatten, maar ook corticosteroïden, gistdodende middelen of desinfectantia.
In de praktijk blijkt perinasaal eczeem hardnekkig en blijkt het nodig om verschillende combinaties van crèmes en gels toe te passen om te zien welke combinatie het beste aanslaat.
Toegevoegd op 07 april 2021 09:54: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie simon, al denk ik niet dat dit mijn probleem is. Bij mij is het geen roodheid maar meer zwarte puntjes alsof het komt doordat ik te vaak mijn neus hard snuit evt. Mocht dit aanblijven ga ik toch even naar de huisarts voor de zekerheid.