Blijven er resten over op je handen na gebruik handgel?

Wanneer je desinfecterende handgel gebruikt hoef je vervolgens niet je handen af te spoelen of drogen. De gel vervliegt als het ware. Blijven er geen stoffen van de gel over
op je huid of vervliegt alles?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
1.1K

Antwoorden (1)

Gels worden gemaakt op basis van hydrofiele chemische stoffen. Je kan dat vergelijken met b.v. het binden van een saus met aardappelmeel (zetmeel) of maïzena. Als het indroogt zal er heel weinig poeder achterblijven op je handen. De hoeveelheid is uiterst klein en de gebruikte stoffen zijn absoluut niet schadelijk. Van een beetje ontsmettingsgel zal je na drogen minder poeder overhouden als dat je je handen in de bloem steekt en ze naderhand grondig afveegt met een handdoek. Een van de bekendste hydrofiele polymeren is Macrogol 4000, dat ook in drank wordt gebruikt om in de darmen het vocht vast te houden. Een volkomen onschuldige stof dus.