Rode vlekjes op huid, weet iemand hoe dit kan?

Hoi allen, ik heb sinds kort ineens rood/blauwe vlekjes op de buitenkant van mijn boven been. Een week geleden was het er nog 1 en nu zijn het er dus zo veel (zie foto). Ik voel niks als ik er over heen ga met mn hand. Ze steken niet uit ofzo en het jeukt ook niet..

iemand enig idee? En tips hoe ik er vanaf kan komen zijn ook welkom :)

Alvast bedankt

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
11.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien een allergische reactie. Maak je er niet druk om.

Antwoorden (2)

Hoi Noekie, er zijn meerdere verklaringen voor plekjes op de huid. Het zou inderdaad een allergische reactie kunnen zijn, maar vooral de plaats waar ze precies voorkomen doet me vermoeden dat het iets anders is. Ik ga niet akkoord met de andere reactie en zou, zeker gezien de aanzienlijke toename van plekjes, eens naar je huisarts gaan. De verschillende soorten puntjes kunnen op meerdere dingen wijzen en daar zit nu net het probleem. Het zou iets heel onschuldig kunnen zijn, maar even goed het begin kunnen zijn van een huidaandoening. Breng even een bezoekje aan je dokter, waarschijnlijk is het niets, maar zorg er vooral voor dat je later geen spijt hebt van wat je nu had kunnen doen... Veel succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Noekie,
Zelf heb ik geen doktersachtergrond maar deze plekjes verschijnen ook zo nu en dan op mijn benen. Bij mij heeft het verschillende oorzaken gehad.
- wanneer er langdurig druk op heeft gestaan. Dit kan zijn door bijvoorbeeld met je benen over elkaar te hebben gezeten en zo zijn er door de druk mini blauwe plekjes ontstaan.
- gezien de plek aan het binnenkant van het been kan het ook zijn dat het kleine bloeduitstortinkjes zijn door groeien. Hiermee bedoel ik, ik heb dit gehad als een soort voorloper op striae. Striae zijn striemen die vrouwen vaak krijgen wanneer zij ineens veel groeien op een bepaalde plek (zwanger, borsten, benen/heupen door vormen krijgen etc.).

Wat al gezegd is, om het zeker te weten kan je altijd bellen met de huisarts die kan beslissen of je langs moet komen of dat het inderdaad onschuldig is. Succes er mee!