Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom laat een elastiekje om je pols een afdruk achter?

Ik heb de hele nacht met een elastiekje om mijn pols geslapen en nu heb ik een rode streep in mijn arm gedrukt, en mijn slagader lijkt wel ingedeukt. Hoe komt dit rode? Zijn dat allemaal haarvaatjes die geklemd zijn? En hoe herstelt dit zichzelf zo snel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huid
5.7K
Pieterke
3 jaar geleden
Dan heeft het elastiekje dus te strak gezeten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een slagader kan nooit ingedrukt blijven, want die staat altijd onder druk. De rode streep zal heel snel herstellen. De streep ontstaat doordat het elastiekje de haarvaatjes van de huid dichtdrukt en daar zullen ter plekke de adertjes een beetje opzwellen. Omdat ze dan wat meer bloed hebben wordt de streep dus rood. Het verdwijnt snel, omdat het bloed blijft circuleren en zich dus weer snel verdeelt over de haarvaatjes.
Het is altijd wél beter geen knellende bandjes om armen of benen te doen. Als iets te veel wordt afgekneld zou je wakker kunnen worden van de pijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding