Ja. Meer dan een derde van de mensen met acne zegt een relatie te zien tussen wat ze eten en de hoeveelheid en ernst van puisten. Maar in het totaalplaatje bepaalt voeding niet meer dan 25% van de oorzaken. De overige 75% die bijdraagt aan het ontstaan van acne ligt aan hormonen, stress, hoeveelheid slaap, waar je woont, en hoe goed je je huid verzorgt.

Onderzoeken naar de invloed van voedingsmiddelen op acne zijn dubbelzinnig en kunnen elkaar tegenspreken. Toch zijn de meeste wetenschappers het erover eens dat producten die hoog scoren op de glycemische index (dat zijn producten met suikers) een gevoelige huid kunnen verergeren. Naar de invloed van andere etenswaren wordt nog volop onderzoek gedaan.

Een gezond, gebalanceerd dieet is onmisbaar voor een gezond lichaam en een gezonde huid. Probeer voedsel met een hoge glycemische index te vervangen voor voedsel met een middelmatige tot lage notering. Voedingsmiddelen zoals witte suiker, wit brood, witte rijst en zoetigheden kun je beter laten staan. Probeer meer volkorenproducten en peulvruchten te eten.