Waarom hebben sommige mensen rode wangen ik zelf heb dat ook?

Ik heb rode wangen help!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
4.4K
Amadea
4 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet dat jij couperose zou hebben. Zulke verzwakte vaatwandjes treden meestal als gevolg van veroudering van de huid geleidelijk op.

Antwoorden (2)

Rode wangen, in medische termen ‘couperose’ genoemd, is een veel voorkomend huidprobleem, dat veroorzaakt wordt door vaatwandzwakte in de bloedvaatjes van de huid.
Dit komt het meest voor op de wangen en de neus en wordt onder meer verergerd door wisseling van de temperatuur van de omgeving (extreem koud of extreem warm), door emoties, voeding (zoals kruiden en alcohol) of inspanning.
De rode wangen zijn het gevolg van téléangiëctasiën, chronisch verwijde haarvaatjes. Haarvaatjes zijn de uiterste, kleinste bloedvaatjes. Vaak door erfelijkheid reageren deze bloedvaatjes bij sommige mensen heftiger op allerlei uit -en inwendige factoren door te verwijden. Daardoor zie je ze beter onder de huid zitten. Wanneer deze vaatjes te vaak, te heftig verwijden en weer vernauwen, kunnen ze hun elasticiteit kwijt raken en blijven ze permanent verwijd. Het bloed blijft er in, waardoor ze duidelijk zichtbaar blijven. Dit is meestal op de wangen, maar kan ook op de kin en op of rondom de neus voorkomen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is hier iets tegen te doen?
SimonV
4 jaar geleden
In de bronnen staan wat tips. Het beste kun je de huisarts raadplegen. Die kan beoordelen wat voor jou het beste is en misschien crème, gel of tabletten voorschrijven.
Couperose ontstaat vooral bij mensen boven de dertig jaar met een blanke huid. Het is in feite een beschadiging van de kleine bloedvaatjes (haarvaatjes) in het gezicht en komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Daarom vind ik de door SimonV gestelde 'diagnose' couperose wel heel erg voorbarig.

Gelukkig worden rode wangen meestal niet veroorzaakt door couperose, maar door emoties (verlegenheid, woede), acne, erfelijke factoren (zoals de dikte en doorschijnendheid van de huid), verandering van temperatuur (b.v. in de winter), lichamelijke inspanning, emoties, acne, rosacea of verbranding door de zon. Alleen de huisarts kan jou met zekerheid vertellen wat in jouw geval de oorzaak is.