Welke dagcrème is het beste te gebruiken in combinatie met tretinoïne (vitamine A zuur)?

Ik gebruik sinds paar dagen de Acid a Vit crème van het merk Effederm die per gram 0,5 mg tretinoïne (0,05%) bevat. Deze kreeg ik voorgeschreven van mijn huisarts en smeer ik op mijn gezicht omdat ik (al jaren) last heb van acné. Sinds ik deze crème gebruik heb ik erg veel last van een schilferige huid, wat in de eerste weken als een normale bijwerking van de crème wordt gezien. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en welke dagcrème ik het beste kan gebruiken, aangezien ik bijna nooit een dagcrème smeer.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huid
6.2K
Rieneke1
5 jaar geleden
Mijn apotheek adviseerde me geen andere creme te gebruiken naast de tretinoine. Leg anders deze vraag even aan je eigen apotheker voor.

Antwoorden (2)

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw huid eruit ziet, en of je het 2 keer per dag gebruikt, enzovoort. Echter, wordt er aangeraden bij vitamine A zuur een moisturizer te gebruiken. Dit wilt dus zeggen dat de huid wel degelijk een crème nodig heeft. Dit komt omdat de huid dunner wordt door Vitamine A zuur, en hierdoor zelfs sneller kan verouderen. Daarom is het sowieso voor overdag aan te raden een spf te gebruiken (zon-factor). Je hebt ook dagcrèmes met een spf.

Die bijwerkingen die je beschrijft kunnen inderdaad voorkomen, ook op lange termijn. Smeer jij iedere dag? Je zou bijvoorbeeld eens naar 2x keer per week kunnen gaan, om te kijken of je huid daar beter op reageert. Het is tevens ook zo dat vaker smeren, niet ervoor zorgt dat je huid gladder wordt. In tegendeel: Je kunt zelf een overgevoeligheid ontwikkelen.

Om je vraag te beantwoorden welke dagcrème je nu nodig hebt: Dat is erg lastig te zeggen. Je hebt zoveel in de winkels, en online. Waar jij naar zou moeten zoeken is een dagcrème, zonder parfum en alcohol met spf. Echt zo mild mogelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begon op 3 februari met de crème. Ik moest deze elke dag één keer dun insmeren, dus ook op 4 en 5 februari heb ik de crème gebruikt. Ik had hierna een erg schilferige huid dus besloot ik de crème één keer per twee dagen te gebruiken. De volgende keren dat ik de crème heb gebruikt was op 7 en 9 februari. Ik merk nu (10 februari) dat mijn huid minder schilferig is. Ik denk dat ik de crème nog een tijdje één keer per twee dagen zal insmeren, en later weer één keer per dag zal proberen. Ik hoop dat mijn huid dan niet meer schilferig wordt. Ik heb momenteel veel vrij van school en geen bijbaan, dus ik kom weinig buiten in de ochtend/middag. Ik denk niet dat het dan nodig is om een spf te gebruiken. Ik zal proberen een moisturizer te vinden. Als jij een goeie kent die ik in combinatie met vitamine A zuur kan gebruiken hoor ik het graag trouwens. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb veel goede verhalen gehoord over de producten van Dr. Jetske Ultee.
Is een webshop van.
ik gebruik hydro creme van kruidvat of nivea soft . heb t zelf ook gebruikt gebruik alleen nu duac