Welke dagcrème is het beste te gebruiken in combinatie met tretinoïne (vitamine A zuur)?

Ik gebruik sinds paar dagen de Acid a Vit crème van het merk Effederm die per gram 0,5 mg tretinoïne (0,05%) bevat. Deze kreeg ik voorgeschreven van mijn huisarts en smeer ik op mijn gezicht omdat ik (al jaren) last heb van acné. Sinds ik deze crème gebruik heb ik erg veel last van een schilferige huid, wat in de eerste weken als een normale bijwerking van de crème wordt gezien. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en welke dagcrème ik het beste kan gebruiken, aangezien ik bijna nooit een dagcrème smeer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw huid eruit ziet, en of je het 2 keer per dag gebruikt, enzovoort. Echter, wordt er aangeraden bij vitamine A zuur een moisturizer te gebruiken. Dit wilt dus zeggen dat de huid wel degelijk een crème nodig heeft. Dit komt omdat de huid dunner wordt door Vitamine A zuur, en hierdoor zelfs sneller kan verouderen. Daarom is het sowieso voor overdag aan te raden een spf te gebruiken (zon-factor). Je hebt ook dagcrèmes met een spf. Die bijwerkingen die je beschrijft kunnen inderdaad voorkomen, ook op lange termijn. Smeer jij iedere dag? Je zou bijvoorbeeld eens naar 2x keer per week kunnen gaan, om te kijken of je huid daar beter op reageert. Het is tevens ook zo dat vaker smeren, niet ervoor zorgt dat je huid gladder wordt. In tegendeel: Je kunt zelf een overgevoeligheid ontwikkelen. Om je vraag te beantwoorden welke dagcrème je nu nodig hebt: Dat is erg lastig te zeggen. Je hebt zoveel in de winkels, en online. Waar jij naar zou moeten zoeken is een dagcrème, zonder parfum en alcohol met spf. Echt zo mild mogelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100