Vermindert de beschermingsfactor van zonnebrandcrème na verloop van tijd?

Al na een jaar zou de beschermkngsfactor teruglopen, zodat het beter zou zijn ieder jaar nieuwe zonnebrandolie/-melk/-crème te kopen, ongeacht of je van het jaar ervoor nog wat over hebt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huid
1.8K
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/beauty-verzorging/vraag/650020/zonnebrandcreme-bewaren/

Antwoorden (1)

Deze vermindert enigszins.
De kwaliteit van een cosmeticaproduct loopt in de loop van de tijd terug. Dat geldt ook voor zonnebrand. Je flesje zonnebrand wordt bij gebruik geconfronteerd met zuurstof, warmte, vuil en UV-stralen. En dat is niet goed voor het product. Veel fabrikanten beweren dan ook dan je je zonnebrand na één zomer weg moet gooien, en een nieuwe moet kopen. Dat hoeft niet. De factor is weliswaar minder geworden, maar hij is niet verdwenen. Als je daar rekening mee houdt, bijvoorbeeld door een factor 30 te smeren alsof het een factor 15 is, dan kan die halve fles zonnebrand van vorige zomer nog prima een jaartje mee.
Dermatologen schatten in dat een SPF 30 na twee jaar is teruggelopen naar SPF 27 à SPF 28. Maar ga je uit van de helft van de originele factor, dan zit je altijd goed. Meestal staat er op de fles ook een symbool hoe lang het product houdbaar is, kijk maar eens naar het getal in een klein containertje. 24M staat voor 24 maanden.