Zorgt het natuurlijk bruinen van je huid voor een voldoende protectie tegen UV?

Ik ben normaal iemand die nooit echt zonnecreme op doet. Dit omdat ik bij de eerste zon en in het begin van de zomer wel verbrand, maar snel bruin waardoor ik eigenlijk niet meer verbrand in de zon.

Ik heb een verbrande huid altijd gelijk gesteld aan beschadigde huid/slecht/kankerverwekkend...
Maar wat als je bijvoorbeeld maar 2-3 keer verbrand per jaar, en de rest van de zomer gewoon bruin bent en niet meer verbrand in de zon, zorgt dit dan ook nog altijd voor beschadigde huid, of is het natuurlijk bruinen een voldoende bescherming?

De reden voor deze vraag is omdat je minder snel bruint door zonnecreme, waardoor je volgens mij minder snel die natuurlijke bescherming aanmaakt, en je dus genoodzaakt bent om de hele zomer lang, bij elke keer buitenkomen, moet smeren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Huid
1.7K
tinus1969
5 jaar geleden
2-3 keer per jaar verbranden is nog best veel. Vermijd dat. Bouw het zonnen langzaam op.

Antwoorden (1)

Laten we beginnen met een beetje wetenschap. Want waar komt zo’n mooie bruine huid eigenlijk vandaan? Een zomers tintje is een natuurlijk verdediginsmechanisme van onze huid tegen de schadelijke stralen van de zon. De pigmentcellen in onze opperhuid maken melanine aan, een stof die ons gedeeltelijk beschermt tegen UV-stralen. Die melanine zorgt ook voor dat bruine kleurtje.
Smeren, smeren, smeren
Maar opgelet: het kan niet genoeg benadrukt worden dat die natuurlijke bescherming van je huid absoluut niet voldoende is, en moet aangevuld worden met zonnecrème om zoveel mogelijk UV-stralen tegen te houden. Een rode, verbrande huid is dan ook een teken dat de UV-straling niet voldoende is afgeweerd. Hoe vaker je verbrandt, hoe hoger het risico op huidkanker.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Min: lang verhaal, maar letterlijk gekopieerd en niet naar vraag toegeschreven.