Wat is het idee achter dag- en nachtcremes? En is de werking ooit wetenschappelijk aangetoond?

Ik heb zelf nog nooit zo'n creme gesmeerd, dus weet echt niet waarom mensen hier geld aan uitgeven.
---
Bedankt voor alle bijdrages zover.

5 jaar geleden
in: Huid
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Cosmetica wordt getest, echter alleen door de fabrikanten, hoe en op wie zijn hun producten testen wordt niet bekend gemaakt.
De voedsel en warenautoriteit houdt wel toezicht of er bepaalde regels worden nageleefd, zodat de producten niet schadelijk zijn voor de consument, of het product doet wat het beloofd testen zij niet::
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/cosmetica/eu-regels
Ik ben van mening dat de meeste mensen wel baat hebben bij een hydraterend product, deze producten zorgen ervoor dat vocht, opgenomen uit voeding en dranken zoveel mogelijk in de huid blijft. Te weinig vocht in de huid, zorgt o.a voor fijne lijntjes (te weinig spanning op de huid), maar als je voldoende water drinkt, gezond en gevarieerd eet, niet rookt en matig bent met alcohol is dat meestal ook overbodig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uit jarenlange ervaring durf ik ook te zeggen dat een dagcrème nuttig is als basis onder make-up, dit omdat de poriën hiermee minder vervuild raken en verstopping deels voorkomen wordt, mits de huid ‘s avonds gereinigd wordt, de beschermende werking van een dagcrème houdt na een aantal uren op.
Cosmetica is een luxeproduct, net als je een mooie tas koopt, in plaats van een papieren tasje meeneemt waar je je spullen ook in kunt vervoeren, echter heeft die handtas voordelen die het papieren tasje niet heeft, die het gebruik ervan fijner en comfortabeler maakt.

Antwoorden (2)

Is een nachtcrème nodig als we elke morgen een dagcrème smeren? Ja. Waar dagcrème helpt bij het beschermen van de huid, helpt een nachtcrème bij het herstellen ervan. Zonder nachtcrème veroudert de huid veel sneller en dat is nu net wat we niet willen, toch?

Huidcellen worden vooral ‘s nachts hernieuwd en daarom is het belangrijk om ’s avonds een voedende crème te smeren. “Een huid krijgt het hard te verduren tijdens de dag: zonlicht, bacteriën, make-up, water… Tijdens het slapen krijgen je huidcellen de kans om te rusten en te herstellen”, zegt schoonheidsspecialiste Lone Vander Eyken.

“Een nachtcrème herstelt, hydrateert en voedt de huid. Nachtcrèmes zijn vettiger dan dagcrèmes omdat de opname van de huid trager en diepgaander gebeurt. De huid neemt de tijd om alles te laten intrekken en te herstellen.”
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Wat voor branche maakt nou veel reclame in Libelle?
Iets als "wij van wc-eend..". ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nu met 10% meer Hexagladiool voor een nòg strakkere huid... jaja...
Reddie
5 jaar geleden
En jij gelooft in die fabeltjes van fabrikanten?
Het idee er achter is vooral dat fabrikanten en winkeliers er geld mee verdienen.
Sommige mensen denken dat ze er mooier door worden of er jonger door uitzien.
Het is een illusie, want er is geen verschil tussen de grote meerderheid die niet smeert en de genen die smeren.