waarom krijgen sommige wonden haren erop is dat een teken van een ontsteking?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kun je daar wat meer over vertellen?

Antwoorden (1)

Nee, dat is geen teken van ontsteking maar van groei.

Onder de huid zitten haarwortels, schuin aangelegd en zo de groeirichting van het haar bepalend. Een haarwortel is zeer actief en produceert enorm veel nieuwe cellen, het snelst delend van alle cellen die zich in je lichaam bevinden.

Als door een verwonding een deel van je huid kapot is maar de haarwortels daar nog leven zullen zij doorgaan met haar te produceren. Maar dat kan de verkeerde richting op groeien als de huidrest op die plek niet recht over het vlees zit.

Zo kan het gebeuren dat er haren komen op genezende wondjes. Het is wel mogelijk dat die haren ingroeien, omdat ze de verkeerde kant op gaan. En dat kan een ontstekinkje veroorzaken. Maar dat geneest op den duur vanzelf weer.