Wat onderscheidt zonnebrandcrème voor kinderen van normale zonnebrandcrème?

Bij de ingrediënten zie ik zo snel geen verschillen. Is het een marketingtruc?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huid
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De speciale zonneproducten voor kinderen, zijn meestal watervast (wat niet wil zeggen dat je je kind na het zwemmen niet nogmaals in moet smeren, door het wrijven van de handdoek of bijvoorbeeld de benen tegen elkaar, is het product grotendeels verdwenen. Ook hebben deze producten een hogere sph, meestal factor 50 of hoger en soms zijn ze voorzien van een leuk kleurtje (geel, blauw of oranje bijvoorbeeld). De verpakking is meestal ook opgeleukt met een spelend kind.
Als volwassen persoon kun je deze producten ook gebruiken, al zal het kleurtje (indien gebruikt) de meeste volwassenen afstoten. Natuurlijk is het idee hierachter puur commercieel. .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik voel me er jong bij. Ik spuit het wel eens ook bij mijzelf op merk geen verschil. Vaak makkelijk opbrengen en hoge factor .
dudemeister
6 jaar geleden
Geldklopperij
gewoon die van 30 nemen voor iedereen te gebruiken

Antwoorden (1)

Marketing? Absoluut. Truc? Niet echt. De zonnebrandcrèmes voor kinderen zijn nét een beetje anders dan die voor volwassenen, en dienen gewoon om de consument een meer keus te bieden. Net zoals een deodorantmerk acht verschillende geurtjes biedt in twee verschillende gebruiksvormen (roller of spuitbus) en soms ook nog eens verschillende verpakkingsgroottes, en dat dan alleen nog maar gericht op één sekse. Nu is het natuurlijk de vraag of de consument wel om al die keus gevraagd heeft en zet meer keus vaak aan tot meer kopen, dus als je dat een truc wilt noemen dan mag dat natuurlijk. Maar truc impliceert een zekere mate van bedrog, en daar is m.i. geen sprake van in dit geval.

Zonnebrandcrème voor kinderen is vaak alleen verkrijgbaar in een hoge beschermingsfactor en bevat vaak geen of minder toegevoegde geurstoffen. Soms zijn de ingrediënten iets aangepast voor de wat gevoeliger huid van kinderen. Verder zijn ze vaak wat beter waterafstotend en een enkele keer is er een kleurstof aan toegevoegd zodat je als ouder goed kunt zien waar je je kind hebt ingesmeerd en waar nog niet. Daarbij wordt er vaak nog wat meer gelet op gebruiksgemak (kinderen vinden het vaak al niet leuk om ingesmeerd te worden, ze zien er het nut niet van in en willen gewoon gaan spelen) en soms is de verpakking wat aantrekkelijker gemaakt voor kinderen, ook weer om het gebruik ervan te stimuleren.

Maar natuurlijk kun je je kind insmeren met een 'gewone' zonnebrandcrème zolang hij maar een hoge beschermingsfactor heeft (want dát hebben de meeste kinderen wel nodig) en kun je als volwassene een zonnebrandcrème voor kinderen gebruiken. Ik gebruik er zelden één die níet voor kinderen bedoeld is, om de doodsimpele reden dat ik een crème nodig heb met een hoge beschermingsfactor en niet van sterk ruikende verzorgingsproducten houd.