Waarom scheert het grootste deel van de mannelijke bevolking de haren van zijn gezicht?

Wanneer in de geschiedenis is men begonnen met het verwijderen van het haar dat op het gezicht groeit van mannen, en waarom? Zijn er ook rassen waarvan de mannen van nature geen haar op het gezicht hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Haar
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om gekust te worden door vrouwen ;)
Want het ziet er wel leuk uit zo'n baard en snor, maar een glad gezicht kust toch een stuk lekkerder.

Het beste antwoord

Baardkwesties zijn cultuurgebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als ze niet zouden scheren zou iedereen er als een aap uit zien. Bovendien is het niet erg hygiënisch.

Het gele ras heeft bijna geen haar op zijn gezicht en lichaam. Chinezen, Japanners enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het natuurlijk onhygienisch is en sommigen vinden het maar in de weg zitten. Vroeger vooral kwamen er beestje tussen de baarden.

Tegenwoordig maken veel mannen hun baard/snor niet schoon. dan zie je meestal een gele plek.

Veel vrouwen vallen op mannen zonder baard. Ook lijk je er jonger door.

Toegevoegd na 33 seconden:
In Azie zijn de mensen erg weinig behaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het afscheren van gezichthaar is begonnen (dat is bewezen) bij de Egyptenaren,zo'n 3500 tot 4000 vóór Chr.
De farao's lieten een gevlochten sik groeien,als religieus teken en als symbool van hun status.Ook is het afscheren van gezichthaar ingevoerd als hygiénische maatregel weet je,maar -en dat verschilt per cultuur- óók als mode,zeg maar.Een ras wat bijna geen gezichtbeharing heeft,is het Indiaanse ras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is hygiënischer
- er is minder oppervlak waaraan bacterien, schimmels en ander vuil zich kan hechten en woekeren, dit scheelt ongewenste geurtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onbekend wanneer men begonnen is de gezichtsbeharing af te scheren, maar er zijn in elk geval afbeeldingen uit de tijd van de eerste Egyptische dynastieën overgebleven waarop al baardloze mannen te zien zijn. Aan het dragen van de baard of de vorm ervan is in de loop der geschiedenis vaak een min of meer belangrijke sociaal-culturele betekenis gegeven. Soms werd (en wordt) het afscheren van de baard door religieuze leiders als indruisend tegen het geloof bestempeld (of zelfs 'heiligschennis') en in dat verband is het ook begrijpelijk dat het afscheren van de baarden van een onderworpen vijand soms gebruikt werd om deze extra te vernederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom het onhygiënisch zou zijn is mij niet duidelijk. Baarden en snorren neem je toch mee met je dagelijkse wasbeurt? Het staat iets verzorgder als je een onbehaard gezicht hebt en het lijkt me ook frisser aan te voelen en daarbij is het natuurlijk ook een modeverschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vond het ook al vreemd dat iedereen het over hygiëne heeft terwijl je toch ook de haren op je hoofd wast dus evengoed die in je gezicht. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het 'verzorgder' zou staan. Dan zouden mannen en vrouwen hun hoofd ook maar kaal moeten scheren, als dat verzorgder staat, toch?
Mode. Hygiëne vind ik absoluut een secundair argument. Hetzelfde geldt voor schaamhaar. Elektrische scheerapparaten vind ik bepaald niet het toppunt van hygiëne. Ze stinken, als ze niet minutieus schoongemaakt worden. Met nat scheren haal je weer een beschermend laagje van je huid weg, waardoor biologische evenwichten verstoord orden.

Aziaten hebben veel minder gezichtsbeharing maar ik ken ook enkele Europese mannen die zich niet hoeven te scheren omdat ze domweg geen baardgroei hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit de tijd van romeinen moesten soldaten kort haar hebben en zich scheren af en toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom? Volgens mij is het antwoord daarop het antwoord dat we zoeken. Hoop ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat gewoon veel hygiënischer was
Het belangrijkste voor de betreffende scheerders is dit argument (al dan niet bewust): vrouwen vinden het aantrekkelijker als er geen baard is. Evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit dat dan met mijn ex? Zij vindt mannen met baarden aantrekkelijker en wou altijd dat ik mijn baard liet groeien...