Hoe ontstaat roos en wat kan men er aan doen?

Ik heb last van roos en niet echt schilfertjes of zoals wij in België zeggen "pelletjes" maar kleine korstjes op de hoofdhuid. Toen ik veel jonger (twintiger) was waren het vooral schilfertjes. Ik gebruik al jaren anti-roos shampoo maar die lijkt niet veel te helpen. Zijn er misschien natuurlijke middelen om dit probleem op te lossen?

2 jaar geleden
in: Haar
1.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Het kan zijn dat je last hebt van seborrhoisch eczeem. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/156068-korstjes-op-hoofdhuid-oorzaken-korstjes-schilfers-en-jeuk.html
samaiphon
2 jaar geleden
mooi antwoord maar moeilijk te achterhalen wat er nu bij mij het probleem zou zijn en dus de behandeling.

Antwoorden (2)

Hoofdschilfertjes ontstaan doordat de huidbarrière slecht werkt. De talgklieren op je hoofd maken niet genoeg vet aan. Hierdoor kan je huid niet goed meer vocht vasthouden en wordt ie droog.

Roos heeft een andere oorzaak. De hoofdhuid maakt nieuwe cellen aan en stoot deze af. Normaal doet de hoofdhuid hier drie weken over. De dode laag huidcellen valt hierbij in zulke kleine fragmentjes uiteen dat je er niets van merkt. Bij hoofdroos gaat dit veel sneller. De huidcellen krijgen dan te weinig tijd om uit te rijpen. Ze beginnen met duizenden tegelijk te verhoornen en ze klonteren samen, waarna ze zichtbaar worden als vlokjes. Ook de talgklieren gaan vaak harder werken; door de afgescheiden talg plakken de schilfertjes nog meer aan elkaar en kan bovendien jeuk ontstaan. Hierdoor wordt roos veroorzaakt, vooral als dat in combinatie gaat met een of meer van de volgende dingen:
- kleding
- irritatie voor de verkeerde soort zeep of make-up
- een droog klimaat
- erfelijkheid
- stress
- slechte voeding
- verminderde weerstand,

Hoofdschilfers en roos zijn makkelijk te behandelen met milde shampoo. Tijdens het haar wassen moet je de hoofdhuid goed masseren, dan krijg je minder last van schilfers. Ook moet je de shampoo goed uitspoelen, zodat deze de huid zo min mogelijk irriteert.

Je zou ook een speciale anti-roosshampoo kunnen gebruiken. In anti-roosshampoo zit selenuimsulfide of zinkpyrithion. Deze stoffen stoppen het snelle aanmaken van huidcellen. En bij hardnekkige roos kun je kiezen voor een medicinale anti-roosshampoo. Deze heeft veel werkstoffen en hoeft maar twee keer per week te worden gebruikt.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Vraagsteller gebruikt al jaren anti-roosshampoo en heeft niet echt last van schilfertjes.
Amadea
2 jaar geleden
Toch geef ik antwoord op de hoofdvraag. Vraagsteller kan misschien uit het lijstje oorzaken destilleren waardoor het bij hem of haar komt.
Roos is een veel voorkomende hoofdhuidaandoening die huidschilfers op het haar en de hoofdhuid kan veroorzaken. Het wordt veroorzaakt door een aantal dingen, waaronder een droge huid, stress, een vette huid en overgroei van schimmels.

Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om roos te verminderen of te voorkomen. Regelmatig wassen (zo nodig met een speciale shampoo voor roos), een conditioner gebruiken, agressieve chemicaliën en producten die de hoofdhuid irriteren vermijden,
2 jaar geleden
samaiphon
2 jaar geleden
talisa22; mooi antwoord en bedankt