Heeft een type haar met genen meer kans op kaalheid?

De vraag is misschien wat onduidelijk. Ze zeggen dat je kan zien of je kaal wordt aan de hand van genen van je opa aan moeders kant. Nu had ik ook weer een verhaal gehoord van een geleerde die aangaf dat broer, neven en vaders genen net zo belangrijk zijn of zelfs nog belangrijker.

Nu had ik een vraag: mijn opa had krullend haar net als mijn moeder en ik. Betekent dat dan dat ik de haar genen van mijn opa erf en dus ook de kaalheid van mijn opa of zijn type haar en kaalheid 2 verschillende dingen?

Alvast bedankt!
Mocht het uitmaken: mijn opa is echt de enige kale in de familie van moeders en vaders kant: geen enkele broer, neef of opa heeft het gehad. Mijn opa heeft in het leger gezeten en ze zeggen dat het kan komen door het dragen van verschillende hoofddeksels die het haar dan sneller afbreken.

Toegevoegd op 12 January 2022 13:40: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Genen hebben niets met kaalheid te maken. Tot zo'n vijftig jaar geleden kwam kaalheid niet of nauwelijks voor - er zijn geen aanwijzingen dat kaalheid genetisch bepaald is. Kaalheid heeft te maken met toxische (= als gif werkende) invloeden op het lichaam - zoals fijnstof, voeding, medicijngebruik en drugsgerelateerde/verslavende middelen. Dat de opa van de vraagsteller als enige in de familie wel kaal was, kan te maken hebben met blootstelling aan chemische stoffen in het leger. Dit kunnen bijvoorbeeld ook verbrandingsstoffen en uitlaatgassen zijn. Een oorzaak van de kaalheid van de opa-in-het-leger kan ook zijn: een langdurige lichte druk op het hoofd, bijvoorbeeld door een helm of ander hoofddeksel. Hierdoor kan haaruitval in plekken ontstaan, de zogenoemde alopecia areata. Deze haaruitval kan ook optreden als gevolg van stress: door het nerveus plukken aan de haren. Of door langdurige lichte trekkracht, bijvoorbeeld bij meisjes/vrouwen een strakaangetrokken paardenstaart. Bron: o.a. boek Kleine kwalen in de huisartspraktijk.

Toegevoegd op 12 January 2022 16:18: tekst

Ja, het is geen fabeltje – haarverlies en dunner wordend haar kan erfelijk zijn. Maar als je opa van moederskant kaal is, wil dat niet automatisch zeggen dat jij ook last zult hebben van haarverlies; verder kan het haarverlies ook van vaderskant komen. Hoe dat precies werkt? Bepaalde erfelijke genen zorgen ervoor dat je vatbaarder bent voor klassieke kaalheid (alopecia androgenetica). Deze vorm van kaalheid treedt van nature op als je ouder wordt, maar met bepaalde genen heb je een grotere kans om a) erger last te hebben van dunner wordend haar en b) er op jongere leeftijd mee te maken te krijgen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat iedereen op een bepaald moment in zijn leven te maken krijgt met enig haarverlies.

Bronnen:
https://www.nioxin.com/nl-NL/about-hair-lo...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100