Is elke dag haren wassen slecht?

Is elke dag je haren wassen slecht? Ik vind het vies om mijn haren een dag niet te wassen (wel geprobeerd). Het haar ziet echter steeds droger uit, als een soort stro, terwijl ik geen föhn gebruik.

2 jaar geleden
in: Haar
2.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik was mijn haar ook iedere dag. Ik gebruik daarvoor Andrelon elke dag of Andrelon lekker fris.
Ik doe het al jaren zo en volgens mijn kapster ziet mijn haar er nog prima uit (vind ik zelf ook).

Het beste antwoord

Dat hangt van de gebruikte shampoo af.
Mits er met een sulfaatvrije shampoo wordt gewassen, is het niet ongezond om je haar iedere dag te wassen. Sulfaten zorgen er namelijk voor dat haarschubben open gaan staan, waardoor de haarstructuur beschadigt. Dan wordt het haar droog, dof en breekbaar, omdat er vuil en andere dingen in de haren kunnen komen. Het haar breekt zo ook sneller af tijdens het borstelen.
Je ontdoet je hoofdhuid wel van de natuurlijke oliën die het haar en de hoofdhuid gezond houden. Door een agressieve shampoo kunnen je haar en hoofdhuid droog worden, met alle gevolgen van dien: jeuk, schilfers, noem maar op. Zolang je een milde shampoo gebruikt om je haar dagelijks te wassen, kan het niet zoveel kwaad.
Als je (erg) vet haar hebt, is ook de manier waarop je je haar wast erg belangrijk. Door het correct te wassen voorkom je namelijk dat het te snel weer vet wordt. Ten eerste moet het water, waarmee je je haren uitspoelt, niet te heet zijn. Te heet water stimuleert juist weer de werking van de talgklieren op je hoofdhuid. Zorg ervoor, dat je je haren echt goed nat hebt gemaakt. Dan doe je een beetje shampoo op je handpalm, en dan was je haren eerst met de shampoo. Masseer je hoofdhuid zo min mogelijk. Want door je hoofdhuid erg stevig te wassen en te masseren, jaag je je talgklieren op hol. Die gaan dan extra veel talg produceren. Resultaat: vette haren. Nadat je de shampoo rustig hebt aangebracht en in je haren hebt verdeeld, laat je het even zitten. Na een minuutje ongeveer, spoel je shampoo uit je haren. Nu heb je schoon haar, dat niet al te snel weer vet zal worden.