Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is elke dag haren wassen slecht?

Is elke dag je haren wassen slecht? Ik vind het vies om mijn haren een dag niet te wassen (wel geprobeerd). Het haar ziet echter steeds droger uit, als een soort stro, terwijl ik geen föhn gebruik.

2 jaar geleden
in: Haar
2.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik was mijn haar ook iedere dag. Ik gebruik daarvoor Andrelon elke dag of Andrelon lekker fris.
Ik doe het al jaren zo en volgens mijn kapster ziet mijn haar er nog prima uit (vind ik zelf ook).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat hangt van de gebruikte shampoo af.
Mits er met een sulfaatvrije shampoo wordt gewassen, is het niet ongezond om je haar iedere dag te wassen. Sulfaten zorgen er namelijk voor dat haarschubben open gaan staan, waardoor de haarstructuur beschadigt. Dan wordt het haar droog, dof en breekbaar, omdat er vuil en andere dingen in de haren kunnen komen. Het haar breekt zo ook sneller af tijdens het borstelen.
Je ontdoet je hoofdhuid wel van de natuurlijke oliën die het haar en de hoofdhuid gezond houden. Door een agressieve shampoo kunnen je haar en hoofdhuid droog worden, met alle gevolgen van dien: jeuk, schilfers, noem maar op. Zolang je een milde shampoo gebruikt om je haar dagelijks te wassen, kan het niet zoveel kwaad.