Om je baard sneller te laten groeien is het belangrijk dat je voldoende slaap krijgt. Zo min mogelijk stress ervaart.
Als je je baard wil laten groeien, dan kunnen de verwachtingen nog weleens onredelijk zijn. Je moet minimaal een paar dagen rekenen voor een beginners baardje en een paar weken voordat er echt een baard gaat komen.
Maak gebruik van het gezichtshaar dat je hebt. Omdat je baardgroei nog niet is waar je het hebben wil, betekend niet dat je er niets mee hoeft en kan doen. Zorg ervoor dat je het goed in model houdt. Trim je baardgroei met een goede trimmer. Investeer daarom ook in een goede trimmer, een trimmer gebruik je namelijk zowel bij een korte als bij een langere baardgroei. Heel belangrijk is ook, dat je de contouren strak houdt. Als je contouren strak zijn, ziet je baard er al meteen een stuk voller en langer uit.
Als je baard eenmaal de gewenste lengte heeft bereikt, zorg dan dat je je baard in goede conditie houdt. Was je baard regelmatig met een baardshampoo en breng het liefst iedere dag een kleine hoeveelheid baardolie aan. Masseer de baardolie ook goed over de huid onder de baard. Een gezonde huid = een gezonde baard.