Is het normaal dat relatief korte haren uitvallen?

Ik merk dat er bij mij, als ik bijvoorbeeld mijn haar borstel, haren uitvallen die relatief kort zijn ten opzichte van de rest van mijn haar. Is deze haar dan nog niet uitgegroeid en heb ik last van haaruitval of is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Haar
7.8K
Amadea
4 jaar geleden
Ben je jong of al op leeftijd, voer je veel chemische behandelingen aan jouw haar uit (of laat je die door een kapper doen)? Beschadigd haar valt eerder uit.

Antwoorden (1)

Haren worden constant vervangen, zoals eigenlijk alles in je lichaam. Oude haren vallen uit en de haarwortel is al bezig een nieuwe haar te maken. Zo verlies je gemiddeld 100 haren per dag en deze groeien gewoon weer aan. Vaak gaat dit geheel ongemerkt, soms valt het wel op. Haargroei en haaruitval zijn nooit een continu proces maar hebben een wisselend beloop. Na een periode van heel weinig haarverlies ( een stuk minder dan 100 per dag) volgt logisch een periode van meer haarverlies ( meer dan 100 haren per dag) Meestal is dit in voor- en najaar. Ook bij de mens komen een soort ‘rui’ perioden voor. In die tijd is het normaal.

Het kan ook gebeuren dat korte dunne haartjes uitvallen wanneer het ijzergehalte in jouw lichaam te laag is. Maar dan heb je ook andere verschijnselen als vermoeidheid en bleke huid. Het kan zijn dat dit bijvoorbeeld het geval is als jij tijdens de menstruatie veel bloed verliest of als jij al lange tijd vegetariër bent.