Kan je aan een kapper vragen of hij een nieuwe haarlijn bij je haar wilt zetten?

En is het onbeleefd om je bakkebaarden te laten scheren door een kapper?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Haar
2.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Waarom zou het onbeleefd zijn om bakkebaarden te laten scheren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedoel je met de haarlijn de grens tussen de huid van je voorhoofd en de lijn waar je haar begint? Heb je bijvoorbeeld last van (beginnende) inhammen? Je kunt dan gerust de kapper vragen of hij een nieuwe haarlijn kan zetten, alleen zal het antwoord teleurstellend zijn, want een kapper kan dat niet. Hiervoor kun je (misschien) via een arts medicatie krijgen of naar een speciale kliniek worden verwezen die haartransplantaties uitvoert. Mocht je hier (veel) last van hebben, ga dan eens langs bij je huisarts om de oorzaak te laten onderzoeken en een eventuele doorverwijzing naar een specialist te krijgen. Mocht een onregelmatige haarlijn/haargrens veroorzaakt worden door uitgroei na het kleuren, of grijs worden van het haar, dan kan de kapper hier wel wat aan doen. Het bijhouden van de bakkebaarden hoort bij de kapper gewoon bij het verzorgen van je kapsel, vreemd of onbeleefd om hierom te vragen is dat zeker niet.

Antwoorden (2)

Bakkebaarden, snor en baard scheren wordt al eeuwenlang bij mannelijke klanten gedaan, ze worden bijgehouden soms wel dagelijks.

Een nieuwe haarlijn zetten is op zich geen probleem: dat hoor je juist met de kapper te bespreken. Ieder mens heeft hoofdhaar met een bepaalde coupe, dit wordt geknipt of gesneden. Wil je echt iets anders dan is het zeker raadzaam om met de kapper hierover te praten. Deze heeft als jij advies wilt vragen wel de nodige foto's van mogelijke kapsels voor je om te zien. Geen haast, kies gewoon je nieuwe coupe en laat je ook vooral adviseren. Iemand anders ziet het ook anders soms dan jij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jij kan vragen aan de kapper precies hoe je je haar wilt hebben. Wil je spikes of kaal dan kan het nog? De kapper hoeft het alleen niet mooi te vinden. Het kan zijn dat hij je een tegenadvies geeft maar daar hoef je niet op in te gaan. Sommige kappers hebben een computersysteem (zoals zie link) die kan helpen om te zien hoe een bepaald kapsel bij je staat. Mijn kapster (ondanks dat ze het antwoord weet) vraagt aan mij altijd of ik bakkebaarden wil of juist niet. Er is dus geen schaamte hiervoor.