Kan erfelijk droog haar hersteld worden?

Geen idee of er nog mensen op deze site kijken, maar ik heb dus een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden: Kan erfelijk, afbreekbaar droog haar herstelt worden?
Ik erger me echt kapot aan mijn haar en ik schaam me dood. Ik kan niet door een openbare plaats lopen zonder me te schamen ervoor.
Ik kan bovendien ook niets met mijn haar.
De kapper heeft gezegd dat hij er niks tegenaan kan doen omdat het 'van binnenuit komt', maar ik betwist echt of dat er niks tegen te doen is.
Hij heeft me aanbevolen om het af te laten knippen. Ik weet niet wat hij denkt, maar vroeger toen ik nog kort haar had straalde het ook droogte uit.
Ik heb al eens gehoord over het gebruiken van rijstwater of olijfolie.
Tips??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Haar
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga eens naar binnen bij een andere kapper. Misschien heeft deze een hele andere mening.
Ik weet niet of jouw haar krult. Zo ja, ga eens naar een afro kapper.
In grote steden vind je ook afro shops, waar goede haarproducten worden verkocht. Mijn dochter heeft een vriendin met heel droog haar. Zij wast haar haren alleen met coditioner.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Conditioner, natuurlijk ;-)
Ritsuka
5 jaar geleden
Ga naar een andere kapper voor advies.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/mar/08/shower-once-a-week-polluting-environment "Toen ik in 1992 de Yanomami in het hart van de Amazone bezocht, merkte ik dat ze mooi glanzend, gezond haar hadden, ondanks dat ze helemaal geen shampoo of zeep gebruikten. Veelvuldig je haar met shampoo wassen, verwijdert de natuurlijke beschermende oliën van het haar, waardoor het haar en de hoofdhuid worden beschadigd en uitgedroogd. Dit is een lucratieve markt voor de haarverzorgingsshampoos en de anti-roosshampoo. Ik stopte met het gebruik van shampoo nadat ik terugkwam, ik was mijn haar nu met alleen water. Ik heb nooit meer last gehad van roos of droog haar."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neem contact op met www.haarstichting.nl
Je kunt hier een consult aanvragen om achter de oorzaak te komen van het droge haar, zodat je een gespecialiseerde behandeling krijgt.
Verder staan er op de site heel veel tips over hoe om te gaan met je haar per seizoen, hoe te wassen en te drogen, hoe te stylen, behandelen gedurende het slapen etc.
Tevens geven zij duidelijke oorzaken voor droog haar, van talgproblemen, vitaminetekort etc.
Maar nogmaals, maak een afspraak, zodat je er eindelijk achter komt wat de oorzaak is en hoe je het kunt oplossen.
De schaar is echt zo'n laatste extreme oplossing, toch?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is er door een arts vastgesteld dat je droge, breekbare haar wordt veroorzaakt door een genetische afwijking/ziekte, dan is het verstandig om ook de eventuele behandeling hiervan te bespreken met een arts, in de meeste gevallen een dermatoloog. Mocht dit het geval zijn, dan heeft je kapper gelijk, zij/hij kan dit niet verhelpen, hooguit kan hij/zij je haar er voor het oog beter uit te laten zien. Is dit niet vastgesteld door een arts, dan is het een goed idee dit eens te laten onderzoeken door een arts.

Antwoorden (2)

Voor droog haar kan je natuurlijk van verschillende merken shampoo kopen speciaal voor droog haar ( en dan zou het beter te behandelen zijn ). Hydraterend vooral denk ik dan. Daar kan je misschien al eens gaan testen. Als je haar nog gekleurd is, krullend, vermoeid, lang, blond, bruin,... er is echt een hele keuzelijst. Misschien zit er eentje tussen die voor jou haar goed werkt.

Een ei gebruiken als shampoo schijnt ook te werken voor droog/dof haar. Het ei werkt dan als een zeep maar ook als een masker.

Vitamine A zou talgproductie verhogen. En hogere productie zou je haar iets minder droog maken.

Eerst wassen met lauw water en nadien afspoelen met koud. Dan zouden de schubben van je haar sneller sluiten en het vocht beter bijhouden.

Dagelijks haren wassen is slecht. Twee of drie keer per week is genoeg. Elke keer als je je hoofd wast, was je de talg weg en die heb je nodig om vetter haar te krijgen.

Styling ( bekjes, krulletjes,... ) zonder hitte bescherming, zeewater, zwembadwater, chemische producten ( permanent ) sommige soorten kam/borstel,

Online staan nog veel meer tips.
Probeer tot jij het vind wat voor jou past.

Nu even nog over de kapper. Een kapper kent meestal wel zijn job. Maar sommige zetten er inderdaad heel graag de schaar in. Lang haar komt een of twee keer per jaar, kort haar vrijwel elke maand. Kassa kassa met andere woorden. Ik weet niet hoe jou kapper in het leven staat.
5 jaar geleden
nounka
5 jaar geleden
Die zin over styling, zeewater,... dat zijn dingen die je best NIET doet.
Wat heel goed helpt tegen droog haar is een betere doorbloeding van je hoofdhuid. Door met een haren borstel iedere dag (maar dan ook consequent) honderd slagen je haar te borstelen. Je haar gaat glanzen, wordt beter gevoed en wordt sterker. Dan komt de verbetering van binnenuit en wordt het een gedeelte van je gezondheid. Alle lotions en shampoo's die je er van buitenaf opdoet helpen tijdelijk en camoufleren het probleem.
Ik heb hier jarenlang geprofiteerd en had een haarlengte tot in mijn knieholte. Als hetborstelen een gewoonte wordt en je ziet het resultaat, dan kost het geen moeite.