Is er verschil tussen mannenharen en vrouwenharen? Dus de kwaliteit, de hoedanigheid van de hoofdharen zelf.

We vroegen ons af of, als mannen lang haar doneren voor pruiken e.d., daar mannenpruiken van gemaakt worden, of dat het ook vrouwenpruiken kunnen worden. Ik denk dat mannenhaar anders is dan vrouwenhaar, mijn dochter denkt van niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Datzelfde vraag ik me ook altijd af bij speciale shampoos voor mannen en voor vrouwen, en bij kleurshampoos en haarverf.

Antwoorden (1)

Mannenhaar kan niet zo lang worden als vrouwenhaar. Een mannenhaar kan gemiddeld 40 à 50 cm groeien. Bij vrouwenharen kan dit oplopen tot zelfs 70 à 80 cm.

Vrouwenharen zijn fijner dan mannenharen, maar toch net zo stevig als koperdraad van dezelfde dikte.
Uit een Duits onderzoek van 1969 is gebleken dat het haar van vrouwen aanzienlijk sterker is dan het haar van mannen. Een vierkante centimeter vrouwenhaar zou een trekkracht hebben van circa 1600 kilo, terwijl dit bij mannenhaar 'slechts' 720 kilo zou zijn.

Mannen hebben meer haar dan vrouwen. Vrouwen hebben tussen de 130.000 en 150.000 haren en mannen tussen de 150.000 en 180.000 haren.

Dus er zitten wel een aantal verschillen tussen. Maar niet heel opmerkelijk.