Het krijgen van hoofdluis heeft helemaal niets te maken met lichamelijke hygiëne. Sterker nog, hoofdluis komt juist vaker voor op schone haren. Mensen met kroeshaar krijgen ze juist minder snel, omdat luizen niet zo van deze haarstructuur houden.
Luizen komen het meest voor bij kinderen tussen de 3 en 12 jaar. Op de middelbare school komt het nauwelijks meer voor. Of dit te maken heeft met minder lichamelijk contact of hormoonveranderingen, is onbekend.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik de beste antwoord,en nog ook handige informatie,bedankt hoor

Andere antwoorden (5)

Allebei! Het is dus niet zo dat je door haren wassen luizen kunt voorkomen. Maar ook niet door je haren niet te wassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luizen houden het liefst van schoon haar, omdat dit ze de kans biedt dichtbij de hoofdhuis te komen. Haar met gel, lak of gewoon vies haar doet dit niet. Dat betekent niet dat mensen met vies haar geen luizen kunnen krijgen, want zodra je contact hebt met iemand die luizen heeft, springen ze graag over. En er is altijd wel een plekje op het hoofd te vinden, waar ze zich graag nestelen.

Toegevoegd na 31 seconden:
hoofdhuid bedoel ik dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op scholen zeggen de juffen vaak: "Juist in schoon haar komen de luizen." Dit om een leerling zich minder opgelaten te laten voelen. Maar het is in wezen een fabeltje. Ze nestelen net zo lief in niet pas gewassen haar. Het gaat om de hoofdhuid en de warmte waarop zij graag parasiteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luizen houden echt meer van schoon haar.
Haar vol gel hebben ze een hekel aan.
Ook haar gewassen met zg tea tree shampoo vinden ze minder lekker ruiken

Ik ben er (als luizenmoeder op school) inmiddels wel achter dat het met luizen net is als met muggen, de ene persoon is sterk favoriet boven de andere.

Dus of je nou schoon of minder schoon haar hebt, als jij populair bent stappen ze bij jou op en niet bij die ander.
13 jaar geleden
luizen zullen meer voorkomen in schoonhaar, maar schrik niet als er je ook een luis vind in ongewassen haar. zorg ervoor dat je vaak genoeg checkt het hoeft echt niet om de dag vind ik 1x in de 2 weken dat is zat!