Hoe kan zuurstofgebrek in het bloed ontstaan? En wat is er eventueel aan te doen, behalve aan de zuurstof gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
232.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij mag het antwoord blijven staan hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zegt de cardioloog hierover
Anoniemnxwl
5 jaar geleden
Dieper in- en uitademen, paar tellen wachten tot je uitademt. paar keer per dag doen. zuurstofgebrek zou kunnen komen door te oppervlakkig ademhalen.

Antwoorden (6)

Heel letterlijk genomen ontstaat er constant zuurstofgebrek in het bloed omdat je spieren de zuurstof gebruiken om te verbranden en zo te kunnen bewegen.

Daarom heb je ook een bloedsomloop. Het (relatief) zuurstofarme bloed komt langs je longen waar de zuurstof uit de lucht in het bloed "diffundeert" (zeg maar: overgaat). Dat bloed rijk aan zuurstof gaat naar je hart en wordt vandaaruit naar je organen gepompt en vandaar (via een andere hartkamer) weer naar je longen en dan begint het verhaal opnieuw

Zuurstofgebrek hef je dus (gelukkig automatisch) op door adem te halen.
12 jaar geleden
Er zijn vele oorzaken waardoor zuurstofgebrek in het bloed kan ontstaan bvb astma, slaapapneu, longziekten, hartziekten, enz.
Te weinig zuurstof in het bloed doordat er te weinig zuurstof wordt aangeboden in de lucht, zien we bijvoorbeeld bij bergbeklimmen op grote hoogte. Te weinig zuurstof in het bloed kan ook veroorzaakt zijn door een plots hoger zuurstofverbruik van het lichaam, zoals bij zware fysieke inspanningen.

Een astma-patiënt kan een geneesmiddel nemen om zijn bronchospasmen op te heffen. Dit kan door betasympathicomimetica in een puffertje.

Bij zware inspanning en onvoldoende zuurstof, kan het lichaam tijdelijk overschakelen op een energiebron die geen zuurstof nodig heeft.

In vrijwel alle andere gevallen is het aangewezen extra zuurstof toe te dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is onwaar dat de huid voor een belangrijk deel de zuurstofopname voor het lichaam verzorgt. De schatting is dat slechts 2% van de zuurstofopname voor rekening van de huid komt. De zuurstof die door de huid wordt opgenomen dringt bovendien niet door tot in de bloedbaan. Verstikking door bedekking van de huid is een fabel.
Door hart of longfalen, het hart pomt het bloed niet genoeg rond, of in de longblaasjes vind onvoldoende uitwisseling plaats, door ziekte bv
Verder ook door koolmonoxydevergiftiging (CO) ofwel kolendampvergiftiging, de CO verdrijft de zuurstof uit het bloed omdat de rode bloedlichaampjes makkelijker Co opnemen dan zuurstof.
En dan heb je ook de caissonziekte, komt voor onder duikers die te snel uit diep water omhoogkomen, die krijgen ik dacht meer stikstof in hun bloed dan zuurstof
In de 2 laatste gevallen wordt je in een soort drukcabine gelegd om zuurstof toegediend te krijgen
En hoog in de bergen, waar minder zuurstof is, kun je ook last krijgen van tekort, daar helpt het om de berg af te dalen naar het dal
12 jaar geleden
Als aanvulling op de andere antwoorden geef ik dit antwoord.

De huid bedekken met te strakke kleding of afsluiten met bijvoorbeeld verf kan zuurstofgebrek veroorzaken. Zo zijn er ook chemische middelen met hetzelfde effect. De huid verzorgt voor een belangrijk deel de zuurstofopname.
Ook bepaalde huidaandoeningen kunnen zuurstofgebrek veroorzaken. Is echter afhankelijk van het aandeel aangetaste huid.

Toegevoegd na 15 uur:
Heb gezocht op internet naar informatie, maar het zijn heel oude persberichten die waarschijnlijk niet terug te vinden zijn. Ik heb ze van een leraar gehoord met interesse voor o.a. historie.
Als iemand een bron heeft dan ben ik benieuwd. Wil het zelf ook nog eens terug lezen met medische informatie eraan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te weinig zuurstofopname via de longen krijg je bij het achteruit gaan van de longcapaciteit door longziekten (CARA-COPD) of inefficiente ademhaling, door longontsteking etc.

Toegevoegd na 15 minuten:
De behandeling ligt aan de oorzaak, vaak medicinaal met hormoonpreparaten, anti-biotica, luchtwegverwijdende medicatie (puffs), ademhalingsoefeningen, hoesttechnieken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zuurstof gebrek ontstaat óók door het in ademen van kleine hoeveelheden koolmonoxide (CO)
o.a. bij roken. Koolmonoxide bind zich namelijk makkelijker aan rode-bloedcellen waardoor er dan géén plaats meer voor zuurstof is.