Zijn er buiten paracetamol meer pijnstillers die je kunt breken?

Ik ben erg slecht in pillen slikken (Ibuprofen lukt bijvoorbeeld al niet) en Paracetamol is soms toch niet sterk genoeg. Zijn er sterkere pijnstillers die ik veilig kan breken of kan oplossen in water bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen moeite met pillen slikken maar iboprofen snij ik gewoon door de helft als ik maar een halve wil innemen,ik krijg er geen last van dus kan het volgens mij geen kwaad hoor.

Het beste antwoord

Nee, breken niet, Naproxen, ibuprofen en Diclofenac mogen niet gebroken worden. Zeker medicijnen met een coating mag je niet breken.
Er zijn wel oplossingen voor je probleem. Zetpillen, kauwtabletten, poeders die je op moet lossen of bruistabletten. Maar ook de pijnstillers voor kinderen, kun je nemen en aanpassen aan het aantal mg voor volwassenen. Paracetamol is wel de veiligste pijnstiller, met de minste bijwerkingen. Hou je wel aan de maximale dagelijkse dosering van de pijnstiller die je kiest en lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.
Hou er wel rekening mee, dat veelvuldig gebruik van pijnstillers, juist pijn (vooral hoofdpijn) kan veroorzaken.
Ibuprofen bruis (Brufen) http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Brufen.aspx?mId=10704&rId=379
Rizatriptan tegen migraine bestaat in smelttablet
http://www.hoofdpijncentra.nl/hoofdpijn/nieuwsbrief/archief/11jun/wetenschap.php
Je vermeldt niet waarom je deze pijnstillers gebruikt, het is raadzaam om bij langdurig of terugkomende pijn, je huisarts te raadplegen. Slik pijnstillers niet langer dan 10 dagen achtereen zonder advies van je huisarts, ook de zelfzorggeneesmiddelen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe het wel met ibuprofen die hebben zo'n coating,ik heb er echt geen last van,ik snij ze gewoon doormidden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet de bedoeling Laurena, die laag zit erom om de vieze smaak weg te nemen en om de tablet makkelijk door te kunnen slikken, beter kun je dan kiezen voor ibuprofen voor kinderen, of de zakjes poeder. Bij de gecoate tabletten, is het echt de bedoeling om ze in hun geheel door te slikken, beter voor je maag en de werking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, je hebt pillen met een omhulseldie pas in de maag uiteen valt en je hebt pillen die door hun gladde laagje wat sneller door te slikken zijn. Ik zie even niet in wat het probleem is als je die tweede categorie doorsnijdt en ik snap al helemaal niet waarom het beter voor je maag én de werking zou zijn.
burgos
10 jaar geleden
Gladde omhulsel is er voor het doorslikken.
Kan gerust gebroken worden,zelf gevraagd
bij de aptoheek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies burgos dat dacht ik ook. Crea haal jij niet capsules met dit soort tabletten door elkaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Pelle een capsule is een poeder die omhuld is, om hem zo door te kunnen slikken. Lees de link, dan zie je dat dit niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een capsule kan ook een vloeistof zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie even niet waar staat dat je ibuprofen niet mag breken. Het is niet handig, je kunt een lagere dosis gebruiken maar waar doel je precies op"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, haal jij niet 2 dingen door elkaar? Het maakt niets uit als je een gecoate tablet door midden breekt als die coating eromheen zit voor de smaak. Ibuprofendragees kun je dus gewoon breken. Dat het niet erg handig is en er betere alternatieven zijn is een tweede, maar het is op zich niet fout om te doen.
Wat niet de bedoeling is, is om zogenaamde retard tabletten (tabletten met gereguleerde afgifte, al zijn er ook tabletten die je wel doormidden mag breken)) te breken of maagsapresistente tabletten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat probeer ik haar ook al de hele tijd duidelijk te maken galenicus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom zou je Naproxen niet 'mogen' breken? Degenen die ik heb Naproxen 250mg heeft een dikke groeve in het midden vd pil, die groeves zijn meestal ontworpen om het breken makkelijker te maken.. ik heb deze dus de afgelopen tijd gewoon in stukjes gebroken.. waarom mag dit niet?

Andere antwoorden (1)

Aspirine® kun je behalve breken ook oplossen in water. Het valt makkelijk uit elkaar en is smaakloos.
Moet je wel de echte van Bayer nemen want de imitatie is bitter.