Hoe duur is het trekken van een gebit, mag de tandarts dit weigeren en dekt de verzekering dit?

Ik heb een kutgebit dus ik wil graag een kunstgebit, ik vraag mij af of de tandarts de tanden moet trekken(ik ben 20) hoe duur dit kost en of de verzekering dat dekt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
8K

Antwoorden (2)

De kosten voor een kunstgebit bedragen tussen de 1500 en 2000 euro, maar afhankelijk van wat er tevoren moet gebeuren kan dat nog oplopen.

Als het echt noodzakelijk is, vergoed de verzekering een deel (ik meen rond de 75 %) van de kosten.

Een tandarts trekt echter niet voor de lol een heel gebit, want het blijft een prothese en omdat je kaak slinkt, gaat hij NIET je leven lang mee maar zul je om de zoveel jaar een nieuw gebit moeten. Gemiddeld gaat een gebit 5 tot 8 jaar mee, en je bent pas 20, dus tel uit je winst.

Dat je van 'ALLE ellende' af bent en je gebit en / of kaken kunt verwaarlozen en nooit meer naar de tandarts hoeft, is overigens gewoon pertinent niet waar.

Overleg het met je tandarts en kijk samen of een kunstgebit voor jouw inderdaad de oplossing zou zijn, of dat je met een flinke renovatie en daarna goed onderhoud nog je leven lang met je eigen tanden kunt - wat veruit het prettigst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het stukje over dat je niet van alle ellende af bent. Ik ken zat mensen met een kunstgebit, die er echt niet happy mee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken dat het het einde van hun 'relatie' met de tandarts is. In de praktijk echter is het voor mensen die jarenlang chronisch hun gebit verwaarloosd hebben pas het BEGIN van die relatie. En een intensieve ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet met ongemak je gebit je hele leven gebruiken, ik heb totaal geen inkomen en krijg ook geen subsidie oid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Je kaak slinkt nu eenmaal zodat het gebit niet meer past. Het enige dat je dan nog 'gratis' kunt doen is alles uit je mond laten vallen en de rest van je leven pap en soep eten. Lijkt me ook niet echt een geweldige oplossing. Het beste wat je kunt doen is laten renoveren wat er nog over is, en heel, heel goed zorgen voor de rest. Dus niet of weinig snoepen, trouw poetsen, flossen en stokeren, en de rest van je bijtertjes gaan nog een leven lang mee. Misschien niet de fraaiste, maar als ze het maar doen. En echt, poetsen en weinig snoepen is het ENIGE geheim. Er zijn eigenlijk vrijwel geen ziektes die verantwoordelijk zijn voor het wegrotten van het hele gebit, anders dan totale verwaarlozing. Dat zal iedere tandarts je kunnen vertellen.

En IEDER inkomen is voldoende om af en toe een nieuwe tandenborstel of tandpasta van te kopen, en anders heb je in je vriendenkrijg vast wel mensen die dat willen 'sponsoren'. 'Totaal geen inkomen' kan trouwens niet ; je krijgt OF salaris OF een uitkering OF een studiebeurs OF je ouders zijn nog financieel verantwoordelijk voor je OF je partner is hoofdkostwinner met zorgplicht, meer smaken zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal geen inkomen kan wel als je studiefinanciering krijgt en je hiervan net je boeken kan betalen. En de tandartsprijzen zijn niet voor iedereen met een slecht gebit betaalbaar(vooral geen studenten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk dat wij ook geen bijstandsinkomen krijgen, de overheid denkt dat wij van de lucht levden en mensen die geen flikker uitvoeren zitten er warmpjes bij met de bijstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, gewoon goed je best doen op school ; het is maar een zeer tijdelijke en zeer betrekkelijke armoede, die je als een soort uitdaging kunt zien en die helemaal NIETS te maken heeft met de structurele, uitzichtloze situatie waar mensen die zijn aangewezen op de bijstand in zitten. Bovendien heb je -als je ouders niet voor je kunnen zorgen- recht op een aanvullende beurs en mag je zelfs nog een lening afsluiten EN je mag er bij werken en verdienen. Zolang ik nog voortdurend om me heen (klagende) studenten op een vreselijk onverantwoorde manier met geld zie smijten (dure schoenen, kleding, horeca, ipods, telefoons etc) heb ik werkelijk nog niet het allerkleinste greintje medelijden.
Ik lees in de reacties onder de vraag dat je het kostenaspect nogal mee laat wegen. Als het gaat om de kosten, ben je voor elke kostbare behandeling vanuit de basisverzekering je verplichte eigen risico van 220 euro kwijt. Voor een kunstgebit betaal je vervolgens 25% van de kosten (zeg zo'n 300 euro, misschien meer) en voor implantaten betaal je een eigen bijdrage van 125 euro per kaak, dus 250 euro in totaal.

Dat is als je het vergoed krijgt vanuit de basisverzekering: meestal moet je eerst toestemming vragen, en als een gebit minder lang meegaat dan de gemiddelde termijn van 5-8 jaar die zorgverzekeraars rekenen (termijn verschilt per verzekeraar) dan moet je soms veel meer zelf betalen. Daarbij is het natuurlijk niet zo dat je met een kunstgebit nooit meer naar de tandarts zou hoeven: een kunstgebit behoeft ook onderhoud, dat is volgens mij minstens zo duur als je eigen tanden. Daarbij: voordat zo'n ding goed zit, heb je vaak al heel wat extra consulten bij tandtechnieker en tandarts achter de rug.

Mijn advies: probeer alsjeblieft eerst andere mogelijkheden! Neem indien nodig (tijdelijk) een goede aanvullende tandartsverzekering, zodat je je gebit goed kunt laten renoveren. Dat is echt de moeite waard, want dat gaat VEEL langer mee dan een kunstgebit, en heeft ook bij lange na niet zoveel nadelen. Na het trekken van een gebit zal met name de onderkaak erg gaan slinken, en daarom zullen de meeste tandartsen er bij een 20-jarige heel terecht ook ALLES aan doen om het eigen gebit te behouden. In een enkel geval is er echt geen andere optie meer en is het trekken en vervolgens het maken van een kunstgebit echt nodig, maar doe dat niet uit kostenoverweging of omdat je denkt dat je er daarna "vanaf zult zijn". Alleen al die instelling verraadt dat je niet goed geïnformeerd bent over de risico's en nadelen van een gebitsprothese. Nogmaals: het kán soms de enige mogelijkheid nog zijn, maar ga je éérst goed inlezen, en zoek samen met je tandarts naar de mogelijkheden.

Ik vergeet bijna nog je andere vraag, namelijk of een tandarts dit mag weigeren: ja, natuurlijk mag hij dat. Een tandarts voert alleen behandelingen uit die hij/zij tandheelkundig nodig en verantwoord acht. Als de tandarts dus van mening is dat het niet noodzakelijk is dat jouw gebit volledig getrokken wordt, zal hij dat ook niet gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je met een kunstgebit ook je hele leven kunnen doen? Het hoeft niet perfect te zitten ik kan het onderhoud gewoon niet betalen en ben bang op nog meer kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem, zo'n ding gaat niet je hele leven mee. Gemiddeld zo'n 5-8 jaar, maar bij jonge mensen misschien nog wel korter. Als je helemaal geen eigen tanden meer hebt, gaat met name het bot van je onderkaak enorm slinken. Je krijgt er dus zo'n 'ingevallen bekje' van. Het gebit past dan niet meer, en je moet een nieuwe - kleinere - laten maken. En hoe jonger je bent als je je tanden laat trekken, hoe meer je kaak gaat slinken. Ik weet het niet precies hoor, maar ik denk eigenlijk dat je aan een kunstgebit minstens zoveel kosten hebt voor het onderhoud als aan je eigen tanden. Maar heb je al met je tandarts overlegd hierover? Wat voor oplossingen heeft die? Een tandarts zal doorgaans weinig heil zien in het trekken van een compleet gebit bij een zo jong iemand (en tegenwoordig vinden ze 50 al extreem jong voor een kunstgebit!) dus die zal een andere oplossing in gedachten hebben. Wat is er precies aan de hand met je gebit? Moet je kronen en/of bruggen krijgen de komende tijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat je 20 bent: je ouders moeten je volgens de wet financieel onderhouden tot je 21e. Zij zouden je dus moeten helpen. Maar ook na je 21e, kan ik me voorstellen dat als je ouders je kúnnen helpen, zij dat ook doen. Hoe is de relatie met je ouders? Kunnen zij inspringen? En anders vrienden, of andere familieleden? Ben je lid van een kerk (denk aan de diaconie, die doen ook financiele ondersteuning)? Als je ouders aantoonbaar niet kunnen helpen hierin, of als je geen contact hebt met je ouders, zou je kunnen proberen of de gemeente je bijzondere bijstand wil verstrekken voor (een deel van) je gebitsrenovatie. Normaal doen ze dat niet als je nog geen 21 bent, maar als je ouders niet kunnen helpen, kun je het proberen. Voor studenten is het niet standaard dat dit verstrekt wordt omdat je mag lenen, maar overleggen kan altijd. Even dit: je bent niet de eerste, en ook vast niet de laatste jongere in wie het opkomt dat een kunstgebit misschien beter is dan je eigen - slechte - gebit. Het lijkt een makkelijke oplossing waarschijnlijk. En ik weet ook dat financiële nood soms zo groot kan zijn dat je bereid bent om je gezondheid of een ander groot goed gedeeltelijk op te offeren omdat je geen andere uitweg ziet. Ik snap dat. Dus wat ik nu ga zeggen is absoluut niet persoonlijk bedoeld, en bedoel ik ook NIET vervelend. Maar ik ga het wel zeggen: je hele gebit laten trekken om financiële redenen is STOM, dus DOE dat alsjeblieft niet. Echt, je krijgt er alleen nog maar meer ellende van, en het probleem dat je denkt op te lossen, los je er niet mee op. Vraag je tandarts wat het je gaat kosten om je gebit te renoveren, en leg ook uit wat je financiële situatie is. Je tandarts kan dan in elk geval in overleg met jou kiezen voor de goedkoopste alternatieven, en je een gespreide betaling aanbieden. Maar het laten renoveren van je gebit levert je ZO veel meer op dan een kunstgebit, en het gaat tientallen jaren langer mee.