Draai voor klassieke weergave

De gezondheidsvoordelen van tuinieren

De grote voorjaarsschoonmaak

Het zonnetje laat zich af en toe alweer voorzichtig zien. Fijn, de lente is in aantocht! En met dat zonnetje erbij breng je je tijd natuurlijk het liefst buiten door. Dus maak je tuin alvast lente-klaar! Zodat je, als de zon écht doorbreekt, volop kunt genieten. En hé, wist je dat tuinieren flinke gezondheidsvoordelen oplevert?

Lichaamsbeweging

Als je in de tuin aan het werkt bent, train je ongemerkt verschillende spieren. Je bukt, staat, zit op je knieën en hurken en wisselt telkens van positie terwijl je druk bezig bent. En zo verbrand je ongemerkt heel wat calorieën met een uurtje tuinieren! Om precies te zijn: met een uur in de tuin werken raakt een persoon, die een normaal gewicht heeft voor zijn of haar lengte, ongeveer 300 calorieën kwijt. Hieronder lees je hoeveel calorieën je verbrandt per bezigheid:

• Onkruid wieden: ca. 130 per halfuur
• Spitten: 220 per halfuur
• Terras vegen met stoffer en blik: 120 per halfuur
• Grasmaaien (niet elektrisch): 120 per halfuur

Aan de slag dus!

Stress verminderend

Tuinieren kunnen we dus inzetten om te werken aan een goed figuur. Maar je gaat er niet alleen fit van uitzien, het is ook goed voor je mentale gezondheid. Uit onderzoek van zowel Nivel als de Universiteit van Wageningen blijkt dat tuinieren gezond is omdat het stress verminderend werkt. Dat heeft natuurlijk een positieve werking op jouw mentale gezondheid. Ook onderzoekers van de Amerikaanse Texas University zijn tot de ontdekking gekomen dat je psychische gesteldheid profijt heeft van tuinieren. Zij concludeerden dat het je minder angstig kan laten maken én je humeur erdoor kan verbeteren.

Nog lang en gelukkig

Een lang en gelukkig leven, wie wil dat nu niet! Je tuin helpt je hierbij. Uit Japans onderzoek blijkt namelijk dat mensen die in de buurt van een groen gebied (zoals een tuin of een park) wonen, gemiddeld langer leven dan mensen die geen natuur om zich heen hebben.

Leg een moestuintje aan

Heb je naast de mooiste bloemen en planten ook een moestuintje in de tuin staan? Dan is de kans groot dat je een stuk gezonder eet; je hebt het immers binnen handbereik. Onderzoekers van de Amerikaanse University of Florida kunnen dat bevestigen. Volgens hun resultaten eten eerstejaars studenten, die vroeger hebben getuinierd of dit momenteel doen, meer groenten en fruit dan hun jaargenoten die dat niet doen of hebben gedaan.

Gunstig voor je hart

Tuinieren werkt dus stress verminderend en daar heeft niet alleen je hoofd, maar ook je hart baat bij. Knappe koppen van de New York School of Medicine stellen zelfs dat tuinieren een goed medicijn is voor mensen met hartproblemen. Daarnaast zou het kunnen helpen bij de revalidatie van het hart.

Vitamines

Veel van je vitamines haal je, als het goed is, uit je voeding. Maar dit geldt niet voor vitamine D. Deze vitamine, die heel belangrijk is voor de gezondheid van je lichaam, verkrijg je door blootstelling aan de zon. En omdat er meestal getuinierd wordt zodra het mooi weer is en niet in de stromende regen, wordt er een flinke dosis vitamine D verzameld. Het is dus ook belangrijk om je goed in te smeren als je in de tuin gaat werken!

Meer weetjes over tuinieren vind je op Margriet.nl.