Draai voor klassieke weergave

Dit zijn de vijf gezondheidsvoordelen van chocolade

Gezondheidsvoordelen van chocolade?

Voordat je nu denkt: yes! En direct een reep chocola verorbert… Ho, houdt wel even in je achterhoofd dat chocolade veel verzadigde vetten en suikers bevat en daarmee dus veel calorieën. Maar… Iedere dag een kleine hoeveelheid chocolade eten kan zeker een positief effect hebben op je gezondheid.

En eh, dan gaat het natuurlijk wel om de pure variant. Margriet.nl legt uit…

5 redenen waarom chocolade gezond is voor je lijf

  1. Het is rijk aan mineralen
    Pure chocolade bevat veel gezonde mineralen zoals magnesium, kalium, zink en seleen. En in 100 gram pure chocolade, die 70 procent of meer cacao bevat, zit 67 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer.
  2. Het is goed voor het hart en de bloedsomloop
    Pure chocolade zou ook aderverkalking tegengaan. Het eten van pure chocola kan namelijk een rol spelen in het proces waarbij witte bloedcellen worden verhinderd zich vast te hechten aan de rand van de aderen. Zo blijkt uit een studie in het FASEB Journal.
  3. Het helpt je bij het afvallen
    Als je een klein blokjes pure chocolade op je tong laat smelten, 20 minuten voor de maaltijd, zullen je hersenen hormonen vrijgeven die zorgen voor een verzadigd gevoel. Hierdoor zul je minder eten en kan chocola je dus helpen om af te vallen.
  4. Het is goed voor je huid
    De flavonoïden in pure chocolade kunnen je huid beschermen tegen de schadelijke invloed van de zon. Dit betekent niet dat je wel kunt stoppen met zonnebrand smeren!
  5. Je wordt er blij van
    Chocolade bevat fenylethylamine, een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt als je verliefd bent. De stof zorgt ervoor dat er in de hersenen endorfines vrijkomen. Daarom krijg je dus altijd zo’n blij gevoel van chocolade!

Ga voor puur

Chocolade bevat polyfenolen, dit zijn antioxidanten die het lichaam beschermen tegen straling uit zonlicht of schadelijke stoffen die in de stofwisseling kunnen ontstaan. Andere producten waar polyfenolen in zitten zijn: wijn, olijfolie, bessen, thee, koffie, walnoten en groenten.

Wetenschappers stellen dat polyfenolen de kans op een beroerte en/of hartaanval verlagen door aderverkalking en ontstekingen tegen te gaan. Hoe dat proces precies werkt moet nog verder onderzocht worden. Ook wordt gedacht dat polyfenolen een positief effect hebben op de kwaliteit van de vaatwand, zodat deze sterker wordt.

Donker, donkerder, donkerst

Hoe donkerder je pure chocolade, hoe meer cacao er is gebruikt. Dit betekent ook dat er meer polyfenolen in de chocolade zitten. Kies dus het liefst voor de meest pure variant als je optimaal wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van chocolade. En misschien overbodig om te noemen… Maar in witte chocola zitten dus geen polyfenolen, omdat in witte chocolade alleen cacaovet zit.

Chocolade gaat nog lekkerder smaken als je weet dat het goed is voor je gezondheid. Maar als het nu ook nog eens goed is voor je nachtrust? Je leest hier meer over op Margriet.nl >