Draai voor klassieke weergave

Vitamine B12 tekort? Dit zijn de oorzaken en symptomen

Steeds vaker komen mensen er met voorheen onverklaarbare klachten achter dat ze kampen met een vitamine B12-tekort. Dit stofje is een stuk belangrijker dan vroeger gedacht werd – en niet zonder reden. We hebben het namelijk nodig voor een aantal essentiële processen in het lichaam.

Margriet.nl legt uit waarom vitamine B12 zo belangrijk is.

Waarom nu pas?

Hoe kan het dat experts in de laatste jaren pas ontdekt hebben waarom vitamine B12 zo belangrijk is? Daar is een simpele oorzaak voor: men wist eerst niet van het bestaan van vitamine B12 af. Lange tijd werd gedacht dat vitamine B één soort was, zoals vitamine A of C. Nu weten we dat vitamine B uit verschillende werkende vitaminen bestaat, die samen het vitamine B-complex genoemd worden. Eén van die losse vitaminen is vitamine B12, en deze staat ook wel bekend onder de naam cobalamine.

Kans op een tekort

Van nature komt deze vitamine enkel voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, melk, melkproducten en eieren. Mensen die veganistisch eten lopen snel(ler) het risico een tekort op te bouwen, maar ook bij niet-veganisten komt dit tekort regelmatig voor. En met name bij mensen die door een aandoening slecht vitaminen opnemen, zoals bij de ziekte van Crohn of coeliakie, of mensen die bepaalde medicatie gebruiken.

Bij gezonde mensen die gevarieerd eten is de kans op een tekort een stuk kleiner, omdat het lichaam vitamine B12 maanden tot een jaar opslaat als voorraad. Je moet een tekort over een langere tijd opbouwen om ook echt last te krijgen van de symptomen.

Symptomen van een vitamine B12-tekort

Maar als dat gebeurt, dan kan een vitamine B12-tekort een aantal nare symptomen veroorzaken. De meest voorkomende zijn tintelingen, een ontstoken tong, vermoeidheid, duizeligheid en gedragsveranderingen. Als je je in deze symptomen herkent, kun je bij de huisarts om een bloedtest vragen. Zelf experimenteren met supplementen wordt altijd afgeraden, omdat het dan vaak lang duurt voordat je zeker weet dat je de juiste supplementen hebt.

Waarom is vitamine B12 zo belangrijk?

Als je leest wat voor symptomen een vitamine B12-tekort kan veroorzaken, begrijp je wel dat het een belangrijk stofje is. Maar wáárom is het zo belangrijk? We zetten het op een rij.

1. Ondersteuning van het zenuwstelsel

Vitamine B12 is belangrijk voor een goede opbouw en onderhoud van het zenuwstelsel. De zenuwen in je lichaam zorgen ervoor dat alle functionaliteiten van je lichaam een goede connectie hebben met je brein. Wanneer je een tekort aan B12 hebt, zul je dit snel merken aan klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel. Denk hierbij aan tintelingen, ongevoeligheid, uitvalsverschijnselen en zenuwpijn.

2. De aanmaak van rode bloedcellen

Rode bloedcellen vervoeren het zuurstof in je lichaam vanaf je longen naar je organen en spieren. Vervolgens nemen de rode bloedcellen koolstofdioxide weer mee terug naar je longen, waar je het uitademt. Je lichaam kan alleen goed functioneren als het ook genoeg zuurstof heeft. Belangrijk, die rode bloedcellen! Vitamine B12 is nodig voor het aanmaken van rode bloedcellen, een tekort kan snel leiden tot nare klachten.

3. Geeft energie

Oké, vitamine B12 zorgt er misschien niet direct voor dat je extra energie hebt, maar zoals we net lazen zorgt een tekort wél voor vermoeidheid. Hoe zit dat precies? Dat komt door de verminderde aanmaak van rode bloedcellen dat ontstaat bij een vitamine B12-tekort. Hoe minder zuurstof er door je lijf vervoerd wordt, hoe vermoeider jij je voelt. Daarnaast is het stofje ook belangrijk voor een goede stofwisseling, waar het helpt energie te halen uit koolhydraten, vetten en eiwitten.

4. Goed voor de hersenfuncties

Vitamine B12 speelt een essentiële rol bij het functioneren van de hersenen, omdat het zo belangrijk is voor het zenuwstelsel. Daarom kun je bij een tekort van de stof last krijgen van concentratieproblemen, geheugenstoornissen en brain fog (hersenmist). In ergere gevallen kun je zelfs ook te maken krijgen met depressie, prikkelbaarheid of dementie.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl