Ga naar de inhoud

Ongewenste telefoontjes: hoe werkt het Bel-me-niet Register?


Je wordt overspoeld met ongewenste telefoontjes. De ene keer gaat het over een nieuwe energieleverancier, de andere keer over (de kans op) het winnen van een loterij. Dat kan weleens tot irritatie leiden. Als dat bij jou het geval is, kun je je aanmelden voor het Bel-me-niet Register. Hoe doe je dat en hoe werkt het?

Het Bel-me-niet Register is er om het aantal ongevraagde telefoontjes (en irritaties) te verminderen. Je hebt weleens van die periodes dat het lijkt alsof jouw telefoon continu blijft rinkelen. Of het nu om je mobiele telefoon of je vaste telefoonlijn gaat. Bedrijven zijn verplicht om eerst te controleren of een telefoonnummer staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register. 

Stap 1. Aanmelden voor het Bel-me-niet Register

Aanmelden voor het Bel-me-niet Register kan op drie manieren: via de website, telefonisch en per post. Je kunt alleen een telefoonnummer opgeven dat daadwerkelijk op jouw naam geregistreerd staat. Het is dus geen klusje om voor of door een ander te (laten) doen. Met je aanmelding geef je aan absoluut geen interesse te hebben in telefoontjes met commerciële doeleinden. Je telefoonnummer wordt als het ware geblokkeerd voor dit soort bedrijven. Een inschrijving bij het Bel-me-niet Register is voor altijd geldig: als je weer telefonische aanbiedingen wilt ontvangen, moet je jezelf afmelden voor het register.

Wat moet je doen? Op het internet kun je je eigen account aanmaken, je persoonsgegevens doorgeven en de blokkade voorkeuren instellen. Per post moet je dit schriftelijk noteren welke blokkades je wilt doorvoeren.

Stap 2. De mogelijke blokkades.

De onderdelen waar je jouw telefoonnummer voor kunt blokkeren, zijn:
1.    Auto’s en toebehoren
2.    Boeken en muziek
3.    Energie
4.    Financiën (banken en verzekeringen)
5.    Goede doelen 
6.    Horoscopen
7.    Loterijen
8.    Kranten en tijdschriften
9.    Telecommunicatie en computers
10.  Thuiswinkelen 

Natuurlijk kun je je ook voor elk onderdeel blokkeren en daardoor een volledige blokkade regelen.

Stap 3. Ingeschreven, maar nog steeds benaderd?

Je bent al ingeschreven, maar je wordt nog steeds telefonisch benaderd. Dat kan komen doordat je aanmelding niet volledig is afgerond. Dit duurt zo’n twee weken. Bedrijven mogen hun belbestand vier weken gebruiken. Pas als de telefoontjes na zes weken nog steeds plaatsvinden, kan dat niet kloppen.

Daarnaast gelden de blokkades alleen voor bedrijven waar je geen klant van bent (geweest). Als je ergens in het klantenbestand staat, bijvoorbeeld bij Tele2 omdat je daar een televisie-abonnement hebt, kunnen zij jou – ondanks het Register – nog bereiken. Ook wanneer je zelf hebt aangegeven dat bedrijven jou mogen bellen, is dat nog altijd mogelijk. Tijdens het gesprek kun je wel aangeven gebruik te willen maken van ‘het recht van verzet’. Als je hier een beroep op doet, mag een bedrijf jou niet meer bellen. Ten slotte mag je te allen tijde worden benaderd voor marktonderzoeken. Het is niet mogelijk om je daarvoor te blokkeren.

TIP: doe jij wel eens mee aan winacties? Dan laat je niet alleen je gegevens achter (om de mogelijk prijs naar toe te sturen), je geeft dan vaak ongemerkt toestemming om jou te laten benaderen door verschillende bedrijven. Let daarop als je van plan bent om mee te doen.  

Handmatig blokkeren

Je kunt telefoonnummers ook handmatig blokkeren. Ben je de afgelopen tijd meerdere keren door hetzelfde nummer gebeld? En ben je er inmiddels achter dat dit geen bekende is, maar dat het om een ongewenst telefoontje gaat? Ga dan naar de informatie bij het nummer en kies ervoor om het nummer te blokkeren op je mobiele telefoon.

De lijst met nummers die je hebt geblokkeerd kun je op een mobiele telefoon terugvinden via de instellingen. Op een iPhone ga je naar Instellingen – Telefoon – Geblokkeerd. Op een Android naar Telefoon – Menu – Oproepinstellingen – Oproep Weigeren – Lijst voor automatisch Weigeren. Zo kun je de geblokkeerde nummers inzien, en later eventueel deblokkeren. Mocht je twijfelen of het om een ongewenst telefoontje gaat, kan je dit dubbelchecken op de website ‘Wie heeft gebeld’. Hier staan beoordelingen en klachten bij telefoonnummers. 

Een telefoonnummer blokkeren op een vaste lijn is niet mogelijk. Hiervoor zijn er per provider andere mogelijkheden. KPN heeft bijvoorbeeld een meldformulier dat je online kunt invullen en daarmee de beller laat blokkeren. Telefoonnummers uit het buitenland zijn helaas niet mogelijk om af te schermen. 

Lees ook

Meer over: