Draai voor klassieke weergave

Hoe zorg ik dat ik minder nadenk over alles?

Zitten je gedachten je soms in de weg? Heb je gemerkt dat je moeite hebt om te stoppen met nadenken? Piekeren maakt je onrustig, gestrest en ongelukkig. Wij hebben daarom vijf tips op een rijtje gezet om minder na te denken, want als je minder piekert ben je gelukkiger, kalmer en vrolijker. 

Piekeren doen we allemaal. De een wat meer dan de ander, maar we zijn het er allemaal over eens: piekeren is niet fijn. Het houdt je wakker, maakt je bezorgd, angstig en kwetsbaar en het levert je niets op. Dit wil je natuurlijk niet, maar hoe stop je met nadenken? Je gedachtes zijn namelijk in zekere zin wel te sturen. Wij vertellen je hoe!

Wat is piekeren en waar piekeren de meeste mensen over?

Als je wilt stoppen met piekeren, is het belangrijk om goed te begrijpen wat piekeren precies inhoudt. Mensen denken over heel veel verschillende zaken na, maar piekeren meestal over de onderstaande vijf zaken. Piekeraars hebben vaak het gevoel dat het ze helpt om zo met bepaalde zaken om te gaan. Dit is helaas niet het geval. Zet daarom de ‘wat als’ gedachte aan de kant. 

Top 5 piekergedachtes

1.    Problemen op je werk;
2.    Relatieproblematiek;
3.    Naasten die ziek zijn of vreemd gedrag vertonen;
4.    Je verhouding met anderen;
5.    Een presentatie die je moet houden;

Schrijf je gedachten van je af

Mensen die schrijven over hun trauma’s, problemen of gedachtes voelen zich vaak beter. Het schrijven helpt je namelijk de ervaringen van het leven te verwerken. Door het benoemen van emoties en ordenen van ervaringen worden hersenfuncties - die een stabiliserende werking hebben op je geest - geactiveerd. Het is daarom aan te raden om al je piekergedachtes van je af te schrijven. Dit kun je doen in een dagboek, notitieblok of op je mobiel. Het schrijven helpt je je gedachtes te ordenen, waardoor je kunt uitvinden wat jou precies dwars zit. Zo geef je je hersenen rust. Je hersenen weten nu dat je problemen niet vergeten worden, omdat ze opgeschreven zijn.

Los het probleem op

Piekeren kost je enorm veel tijd en energie en staat de oplossing in de weg. Vraag jezelf daarom af of je het probleem, waarover je piekert, op kunt lossen. Als dit het geval is, los het dan zo snel mogelijk op. Dan kun je deze gedachtes aan de kant zetten. Als je het niet op kunt lossen, is het piekeren zinloos. Hoe lang je er dan over nadenkt, het probleem gaat daarmee niet weg. Als je dit beseft, dan ben je nog een stap verder in de goede richting.

Focus op je ademhaling

Wil je rustiger worden maar lukt dit niet, wat je ook probeert? Probeer dan op je ademhaling te focussen. Dit is eigenlijk een heel simpel, maar doeltreffend trucje. Deze ademhalingsoefening is een effectieve techniek die zorgt dat je binnen een paar minuten weer rustig in je hoofd wordt. Je kunt het overal en nergens toepassen, zolang het een rustige plek betreft.

Adem gedurende vier seconden in door de neus, adem vervolgens weer even lang uit door de neus. Steeds wanneer je inademt zeg je in je hoofd ‘in’ en wanneer je uitademt ‘uit’. Doe dit net zo lang tot je gekalmeerd bent en je weer helemaal rustig bent. Na verloop van tijd kun je de ademhaling zelfs verlengen naar zes of acht seconden. Je zult merken dat je gedachtes zich focussen op je ademhaling en daardoor de piekergedachtes naar de achtergrond verdwijnen.

Laat de controle los

Het is bij piekeren van groot belang dat je beseft dat je niet alles onder controle kunt hebben. Hoe graag je dit ook wil, dit gaat helaas niet. Je bespaart jezelf een hoop stress door je te realiseren dat niet alles in het leven te regisseren is. Vooral het verleden valt niet te beheersen. Als je dit hebt geaccepteerd, ervaar je minder stress en minder gepieker.  

Neem iemand in vertrouwen                                            

Je kunt in je eentje gaan piekeren, maar je kunt er ook met iemand over praten. Het laatste is voor jezelf veel fijner! Neem daarom iemand in vertrouwen en praat over alles wat je bezighoudt. Vaak voel je je hierna opgelucht en ben je blij dat je je hart kon luchten. Ook neem je het eenrichtingsverkeer weg, omdat er nu eindelijk iemand is die terug kan praten. Diegene kan je bijvoorbeeld een bepaald advies geven, waar je nooit zelf op was gekomen. Zo kun je je piekergedachtes eindelijk aan de kant zetten.  

Lees ook

Auteur: Ilse Bloemendal