Draai voor klassieke weergave

5 tekenen dat je (te) snel veroudert

Vroeg of laat is onze leeftijd af te lezen aan ons uiterlijk. Je ogen worden slechter en je haar wordt grijzer. Het is een onvermijdbaar proces, waar vooralsnog geen oplossing voor gevonden is. Gelukkig kun je de snelheid waarop dit gebeurt wel beperken. Want te snél ouder worden, dat wil natuurlijk niemand.
 

Margriet.nl geeft je een aantal tips waarmee je het verouderingsproces enigszins kunt vertragen. 

Stress beïnvloedt verouderingsproces

In de huidige maatschappij wordt er nogal wat van ons gevraagd. We leven in drukke wereld, met hectische banen, weinig nachtrust en een gevoel dat we altijd bereikbaar moeten zijn. Al die factoren zorgen voor een hoop stress en die stress is funest voor het verouderingsproces van ons lijf. Er zijn vijf tekenen waarop je aan je lichaam kunt aflezen dat de aftakeling harder gaat dan normaal. 

Uitdijen door ouderdom

Een beetje vet op de dijen is gezond, maar wanneer er in korte tijd wel erg veel vet bijkomt is dat een teken dat je lichaam snel veroudert. Het zorgt er bovendien voor dat je meer risico loopt op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Dit kun je voorkomen door regelmatig te bewegen en gezond te eten. Uit onderzoek blijkt dat je hiervoor helemaal niet zo heel vaak de deur uit hoeft. Vijftig minuten op een rustig tempo hardlopen of stevig wandelen per week biedt evenveel gezondheidsvoordelen als regelmatig intensief sporten. 

Droge en doffe huid

Wanneer je huid niet meer zo straalt als normaal,  zouden ook alle alarmbellen af moeten gaan. De huid is namelijk een reflectie van onze gezondheid. Door stress, slaapproblemen, een slecht dieet en te veel zon heeft onze huid flink te lijden. Al die factoren zorgen ervoor dat je ouder lijkt dan je bent. Kijk eens kritisch naar je levensstijl. Zijn er dingen die je zelf kunt doen om dit proces te vertragen?

Verminderde bloedcirculatie

We zijn in de loop der jaren steeds meer gaan zitten. En deze houding is nadelig voor onze bloedsomloop. Wanneer je regelmatig last hebt van een verminderde bloedcirculatie kan dit zorgen voor spataderen, maar ook een hartaanval veroorzaken. Niet voor niets wordt zitten ook wel het nieuwe roken genoemd. Wanneer je meer dan zes uur per dag stil zit, loop je risico op een verminderde werking van je bloedcirculatie.  Je lichaam is minder goed instaat om voedingsstoffen en vocht naar je lichaamscellen te brengen en afvalstoffen af te voeren. Door beweging en gezonde voeding kun je je bloedcirculatie stimuleren. 

Vermoeidheid

Voel jij je de laatste maanden steeds vermoeider? Ook dan moet je oppassen. Het is normaal dat je je op je vijftigste niet meer zo fit voelt als toen je twintig was. Maar door slechte voeding, weinig beweging en een ongezond slaapritme kun je je sneller moe voelen dan anderen van jouw leeftijd.  Wil je het verouderingsproces van je lichaam tegen gaan? Zorg dan dat je iedere dag gemiddeld acht uur slaap krijgt. Daarnaast is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Dit zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid bent gedurende de dag. 

Slechte concentratie en vergeetachtigheid

Een ongezonde levensstijl zorgt ervoor dat de kwaliteit van onze hersenen afneemt en het verouderingsproces van onze hersenen versneld. Daardoor word je steeds vergeetachtiger en kun je last krijgen van concentratieproblemen. Belangrijke oorzaken van versnelde hersenveroudering zijn; stress, slaaptekort en ongezonde voeding. Wanneer je het verouderingsproces wilt vertragen is het belangrijk om deze drie zaken zo snel mogelijk aan te pakken!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl.