Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Last van een stijve rug in de ochtend? Tips tegen ochtendstijfheid

Kom jij ’s ochtends met moeite je bed uit en moet je rug écht eerst even loskomen voordat je vrij kunt bewegen? Een stijve rug in de ochtend hebben is onhandig of soms zelfs pijnlijk. We leggen uit wat je ertegen kunt doen.

Tekst gaat onder de advertentie verder.

Met deze tips stap je elke ochtend wat soepeler je bed uit.

Oorzaken stijve rug in de ochtend

Als je wakker wordt met een stijve rug, dan heb je te maken met ‘ochtendstijfheid’. Dit is nooit helemaal te voorkomen. Doordat je ’s nachts langdurig stilligt, worden bepaalde mechanismes in je lichaam minder actief. Een daarvan is het pompmechanisme dat vocht afvoert. Omdat die minder hard werkt, kan er ’s nachts een vochtophoping rondom de gewrichten ontstaan. Ook de aanmaak van het eiwit dat ontstekingsremmend en pijnverlichtend werkt, wordt ’s nachts minder actief. Een combinatie van deze dingen zorgt ervoor dat je spieren in de ochtend stijf en pijnlijk kunnen aanvoelen.

Oefeningen tegen ochtendstijfheid

  • Als je vermoedt dat jouw rugpijn in de ochtend vooral te maken heeft met deze ochtendstijfheid, doe dan een aantal simpele oefeningen om soepeler uit bed te stappen.
  • Ga op je rug liggen en trek met je handen langzaam een knie naar je borst. Houdt die positie een paar tellen vast, terwijl je het andere been gestrekt houdt. Laat je been weer zakken en trek nu je andere knie naar je borst. Wissel dit zo’n 5 keer af.
  • Trek nu beide knieën naar je borst en schommel een paar keer van links naar rechts. Hiermee maak je je onderrug en heupgewrichten los.
  • Ga voorzichtig rechtop zitten op de rand van je bed, en draai nu langzaam rondjes met je enkels. Eerst naar binnen, en dan naar buiten. Doe dit een paar minuten.
  • Doe hierna je armen boven je hoofd en strek deze zo ver mogelijk uit terwijl je inademt. Laat ze dan in een wijde beweging langzaam naar beneden zakken terwijl je uitademt. Ontspan hierna volledig je armen en schouders en laat alles hangen.
  • Neem eventueel een warme douche om je doorbloeding op gang te brengen en je stijve spieren te verlichten.

Buitenproportionele pijn

Is de pijn in jouw rug bij het opstaan erger dan wat normale ochtendstijfheid? Dan is er misschien iets anders aan de hand. Een aantal oorzaken van stijve rugspieren kunnen zijn:

  1. Overbelasting van de spieren
  2. Verkeerd gebruik van de spieren 
  3. Onderbelasting van de spieren (te weinig beweging)
  4. Verkeerde lichaamshouding
  5. Overgewicht
  6. Tekort aan magnesium

Pijnlijke rugspieren verhelpen

Als jij vermoedt dat een van deze oorzaken jouw rugpijn veroorzaakt, dan is het aanpakken van deze problemen de enige manier om permanent van de rugpijn af te komen:

  • In het geval van overbelasting of verkeerd gebruik van de spieren is het een kwestie van rust nemen en de spieren de tijd geven om te herstellen. 
  • In het geval van onderbelasting of een verkeerde lichaamshouding kun je speciale oefeningen doen om de spieren in je rug op de juiste manier aan het werk te zetten. Dit kun je het beste samen met een fysiotherapeut doen om te voorkomen dat je deze oefeningen verkeerd doet en de spieren hier nog verder mee belast.
  • Als je een tekort hebt aan magnesium, iets dat veel voorkomt bij vegetariërs en veganisten, dan kun je magnesium slikken in de vorm van supplementen.
  • Overgewicht zorgt voor ongelijke druk op de wervelkolom en kan verschuiving van wervels veroorzaken. Door gewicht te verliezen wordt deze druk en belasting minder. 

Let op: Startpagina.nl geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts.

Lees ook:
- Heb je vaker last van lage rugpijn
- Afvallen en ochtendrituelen, dít heeft het met elkaar te maken.

Auteur: Quirine Brouwer