Draai voor klassieke weergave

De voor- en nadelen van naar de sauna gaan

Heerlijk toch, een dagje naar de sauna? Het is ontspannend, goed voor je huid, en het is gewoon een leuk dagje uit. Maar hoe goed is het nu precies voor je, en zitten er ook nadelen aan naar de sauna gaan? We leggen de voordelen en nadelen van de sauna aan je uit.

De voordelen van de Sauna:

1. De doorbloeding verbetert

Zo’n tien tot twintig minuten in de sauna doorbrengen staat voor je lichaam gelijk aan een intensieve sportsessie. De hartslag stijgt namelijk ongeveer met 50 tot 75 procent, waardoor de doorbloeding van je lichaam op gang wordt gebracht.

2. Helpt afvalstoffen kwijt te raken

Door de warmte van de sauna gaan de poriën in je huid openstaan en verlies je meer vocht. Omdat we in ons dagelijks leven te weinig zweten, kan onze huid nog maar weinig afvalstoffen kwijt. In de sauna kun je de stroming van lichaamsvloeistoffen weer goed op gang brengen.

3. Verlicht spier- en gewrichtspijn

Een betere bloedcirculatie heeft ook een ander voordeel: hierdoor wordt het melkzuur in je spieren sneller afgevoerd. Dit stofje zorgt voor de verzuring van je spieren, waardoor tien minuten in de sauna je spieren al ontzettend goed doen.

4.Een stralende huid

Door de warmte in de sauna gaan je kleine bloedvaten meer openstaan. Hierdoor stijgt de bloedtoevoer naar je huid, waardoor er meer voedingsstoffen bij je huid kunnen komen. Dit zorgt voor een stralende en gezonde huid.

5. Vermindert stress

Tijd in de sauna aanbrengen stimuleert de aanmaak van het geluksstofje endorfine in de hersenen, hierdoor voel je je fijner en minder gestrest. Bovendien is naar de sauna gaan op zichzelf al een ontspannende activiteit door de rust, wat ook stress verlaagt.

6. Een hogere weerstand

De sauna zorgt voor een toename van witte bloedcellen in je lichaam. Deze bloedcellen verdedigen ons tegen infecties en andere gevaarlijke indringers. De sauna kan je weerstand verhogen.

De nadelen van naar de sauna gaan:

1. Gevaarlijk voor hartpatiënten

Omdat de hartslag met 50 tot 75 procent omhoog kan gaan, is het niet slim voor mensen met hartproblemen om naar de sauna te gaan. Wil je toch graag naar de sauna, doe dit dan altijd in overleg met een arts.

2. Gevaarlijk voor diabetici

De hitte van de sauna zorgt voor overmatig zweten, wat kan leiden tot een plotselinge daling van het bloedsuikergehalte. Dit kan voor mensen met diabetes gevaarlijk zijn. 

3. Gevaarlijk bij een (beginnende) zwangerschap

Het wordt zwangere vrouwen afgeraden om naar de sauna te gaan, en dan met name in de eerste veertien weken. Hoge temperaturen geven een groter risico op een miskraam of afwijkingen bij de foetus.

Tips voor veilig saunagebruik

Hoe ontspannend de sauna ook is, het is best zwaar voor je lichaam om ineens in zulke hoge temperaturen te belanden. Zorg daarom voor optimale omstandigheden wanneer je de sauna bezoekt en neem geen risico’s.

6 dingen waar je op moet letten tijdens je saunabezoek:

  1. Span je niet te zwaar in voor of na je saunabezoek.
  2. Drink geen alcohol voor of na je saunabezoek, dit kan leiden tot oververhitting.
  3. Blijf niet langer dan vijftien tot twintig minuten in de sauna.
  4. Je verliest in een sauna veel vocht, drink daarom twee tot drie glazen water na je saunabezoek.
  5. Neem voldoende rust tussen de verschillende saunaruimtes door.
  6. Verlaat de sauna meteen als je je niet goed voelt.

Bronnen: Saunawellness.nl, Gezondheid.be, Mens-en-gezondheid.infonu.nl
Auteur: Quirine Brouwer